
Kjedestrammer bil
Strammer styrekjed for
Strammer styrekjed: nyttig informasjon
Hvordan å identifisere svikt hos register/kamkjedestrammer
Ved selv-kontroll av den mekaniske strammeren, er det tilstrekkelig å fjerne registerkjedets beskyttelsesdeksel ved trykke inn føringen mot strammeren for hånd. Hvis strammerens stag har gått inn, er delen defektiv. Hos noen bilen er det greit hvis staget har gått litt inn, men kun hvis trykket i motorens smøresystem ikke har nådd sitt driftsnivå.
Hydrauliske strammere bør, når trykket inn, kurve konkavt med en motstand på 2 til 3 mm, og gå tilbake til sin opprinnelige posisjon..
Følgende symptomer indikerer behovet for å diagnostisere register/kamkjedestrammer:
- kjedet “henger” eller er slapt;
- metalliske rasle lyder kommer fra under panseret når motoren er i gang;
- det er kaklelyder i motoren under oppstart etter en lengre stopp;
- kjedet glir over/mister feste.
Årsaker til register/kamkjedestrammer
I de fleste tilfeller er svikt hos den mekaniske register/kamkjedestrammeren på grunn av naturlig slitasje. Over tid, vil fleksibiliteten av fjærene avta, staget vil slites og klemmene svikte. På grunn av alt dette vil komponenten ikke lenger sørge for den strammingen som registerkjedet krevet.
Gummi pakninger blir vanligvis slitt i hydrauliske strammere. Det fører til at når motoren blir varm, vil ikke det krevde trykket ikke finne sted inne i enheten.Tidlig svikt av forseglingene kan komme ved bruk av olje som ikke møter kravene.
Å ikke forholde seg til oljebytte intervallene eller å bruke olje av høyere viskositet enn nødvendig, fører til at oljekanaler tettes, som igjen gjør at ventilene kiler seg fast.
På grunn av høy belastning på motoren, for eksempel under kjøring på maksimalt turtall, kan staget til komponenten få en slitekant. Av samme grunn vil noen ganger taggene på strammeren knekke.
Bytte ut register/kamkjedestrammer
En ny register/kamkjedestrammer kan monteres på egen hånd. For å oppnå dette, følg disse trinnene:
- For å komme til hos komponentens monteringsområde. må du demontere luftfilteret og dens rør, EGR systemets fleksirør, og flytte oljens peilepinne tube til siden .
- Skru av strammerens festebolter. Hvis kjøretøyet er utstyrt med en hydraulisk strammer, før de tas av, må man koble fra oljetilførselsrøret.
- Fjern strammeren.
- Fjern og erstatt pakningen.
- Installer den nye delen.
- Montering skjer i omvendt rekkefølge.
På noen bilmodeller må du demontere motoren for å få tilgang til strammeren. I dette tilfellet er det best å søke hjelp av fagfolk.