
Bærebru til bil
Bærearm for
Bærearm: nyttig informasjon
Bærearmer er en del av suspensjonen. Den tar sidekrefter som oppstår under svinger, bremsing og retning endring. For å være en kobling mellom hjulet og kroppen, spiller bærearmene en viktig rolle for sikkerheten. Derfor er de laget av smie stål. På overflaten er det hengsler som gir en fleksibel forbindelse. På siden av kroppen er det brukt såkalte tause blokker, eller metall-gummidempere. På siden av hjulet er det en kuleledd. Elastomer benyttes for å lage metall-gummidempere.
Det er en moderne materiale med en rekke fordeler. Men den slites også ut. Ofte årsaken til bærearmer erstatning er slitasje på gummi detaljer. Sjeldnere mislykkes bærearmer på grunn av korrosjon av stål deler. Vesentlige feil eller ulykker kan også forårsake skrur eller andre skader. I alle fall er det nødvendig å erstatte den skadede bærearmene. Dersom kjøretøyet ikke er under kontroll, vil det være vanskelig å unngå en ulykke. I alle fall, ikke forsink reparasjonen.
Det er ikke vanskelig å erstatte bærearmer. Likevel, være veldig forsiktig. Bruk selvlåsende bolt. De også må byttes i tilfelle av reparasjon. Det samme er for sikkerhet kjever. Vår internett katalog har mange andre rimelige og kvalitet bildeler. Vi tilbyr deg bremsesko, nav, kulelager, hjulbrems sylindere, tennplugger, tenning distributører, baklys, hodelykt og mange andre reservedeler til bilen din.
Hvordan oppdager defekt opphengsarm, uavhengig oppheng
For å diagnostisere komponenten, bruk en jekk eller billøft. Fjern først kuleleddene, og sørg deretter for at opphengsarmen ikke faller ned. Dette kan kontrolleres ved å svinge den vertikalt. I normal tilstand, fungerer armen som en fjær og returnerer til sin opprinnelige posisjon. Vær også oppmerksom på gummibøssingen - den bør ikke rotere i forhold til maljen.
Du merker at opphengsarm, uavhengig oppheng, trenger diagnostikk ved følgende tegn:
- Avstand i hjulnavene
- Slitte dekk
- Vibrasjoner i karosseriet eller rattet under kjøring
- Unormal støy i svinger og på veibaner av dårlig kvalitet
- Redusert motorkraft
- Økt dødgang på rattet
Årsak til feil på opphengsarm, uavhengig oppheng
Den mest hyppige feilen på komponenten er deformasjon. Hovedårsaken til deformasjon er kjøring over hull i høy hastighet. Deler av dårlig kvalitet, som brukes utover levetiden, blir også raskt ødelagt.
Under kjøring oppstår det naturlig slitasje på gummiforinger og kuleledd i opphenget, noe som resulterer i tap av form eller fullstendig ødeleggelse av armen. For å forhindre slike feil, ikke unngå å diagnostisere parede opphengskomponenter etter hver 50 000 km kjørelengde.
Triangelstagoppheng lages av stål eller lettmetall. Stålkomponenter er mer utsatt for korrosjon på grunn av inntrengning av vann under kjøring. For at opphengsmekanismen skal vare lengre, velg armer av lettmetall.
Erstatning av opphengsarm, uavhengig oppheng
For å erstatte armen på egenhånd, følg anbefalingene nedenfor:
- Monter støtter under bilen etter at den løftes med en jekk
- Fjern festemutter
- Koble armen fra karosseriet
- Koble parallellstaget fra kuleleddet til armen
- Fjern komponenten og installer en ny mellom kuleledd og parallellstag
- Bruk nye muttere og bolter for å feste den nye komponenten
- Trekk til mutterne på undersiden med tiltrekkingsmomentet på 90 Nm, og drei dem deretter tilbake med 30°- 40°
- Fest bolten bak på armen til karosseriet ved å stramme mutteren (men ikke helt)
- Bruk en jekk og løft armen slik at den står vannrett på 80°
- Stram mutteren med tiltrekningsmoment 60 Nm
- Senk bilen og fjern jekken