
Støtdemper til bil
Fjærbein for
Fjærbein: nyttig informasjon
Støtdempere brukes ikke bare for komfort. De brukes mest for sikkerhet. Støtdempere mildner interaksjonen mellom hjul og vei og stabiliserer bilen. Det er svært viktig når du bytter retningen (sving, for eksempel). Støtdemperens funksjon baseres på omdannelsen av kinetisk energi til varme. I moderne biler er hydrauliske støtdempere, som bruker olje og gass, mest installerte. Det finnes olje- og gassfylt støtdemperer.
Dersom rattet vibrerer når du svinger, er det tegn på feil ved støtdemperen. Et annet tegn på at støtdemperen er ødelagt er forverringen til kjøreegenskaper. Dersom bilen vibrerer i lang tid etter at belastningen er fjernet fra den, indikerer dette også svikt i støtdemperen. Enda et tegn på svikt er oljelekkasje. Støtdemperen bør erstattes etter 100 000 km. Dersom det mislykkes før dette løpet, er det også nødvendig å erstatte den.
Begge støtdempere på samme akselen må erstattes samtidig. Dersom det finnes en ny demper på den ene siden, men på den andre finnes det en gammel demper, skal det forverre kjøreegenskaper av kjøretøyet. Erstatningen bør gjøres i servicesenter fordi det krever spesialutstyr. I nettbutikken vår finnes det mange rimelige bildeler av høy kvalitet. Her finner du demper fjærben, vindu løftere, bremseskiver, bremsesko, blinklys og baklys. Det er verdt å sammenligne våre priser med de i servicesenter!
Hvordan å oppdage feil på støtdemper
Tilstanden på komponenten bør kontrolleres etter hver 20 000 driftskilometer. Kontroller først komponenten. Dersom det oppdages spor etter olje eller korrosjon, erstatt støtdemperen. Kontroller også dekkene (det kan være spor av ujevn slitasje). Som oftest diagnostiseres komponenten ved å svinge fremre og bakre del av kjøretøyet. Dersom kjøretøyet utfører mer enn én syklus av svingning etter at belastningen er fjernet, er det avvik på støtdempernes drift. For mer detaljert kontroll er det bedre å kontakte en servicestasjon.
Du kan merke at støtdemperne trenger diagnostikk ved følgende tegn:
- Økt bremselengde
- Styreevnen er berørt
- Uvanlige lyder under kjøring
- Karosseriet svinger
- Redusert komfort i kupeen
- Dekk slites ut ujevnt og uregelmessig
Årsak til feil på støtdemperne
Det er som oftest oljetetning og bøssing som blir defekt i støtdemperen. Dette forårsakes av dårlig kvalitet og feil bruk. Mekaniske skader på stangen og overflaten kan skyldes feilmontering av komponenter. For eksempel, årsaken til gjengene strippes på øvre del av stangen er bruk av lufttrykknøkkel, noe som er strengt forbudt. På grunn av feilmontering, kan komponenten også sette seg fast: stempelstangen blir deformert og fastkjørt i føringen. Derfor krever montering av denne komponenten at du holder deg til reglene og bruker egnet verktøy.
Støtdemperne utsetter for høye belastninger under drift, og derfor trenger de regelmessig vedlikehold. Dersom en ignorerer planlagt utskifting av støvdeksel, mister støtdemperne sin tetthet og utsettes for slitasje fra smuss og korrosjon.
Reparasjon av støtdempere
Dersom du oppdager feil, kontakt en servicestasjon hvor fagfolk kan hjelpe deg med å:
- Skifte tetninger, pakninger, rustne eller bøyde stenger
- Fjern lekkasje
- Eliminere mangel på nitrogen i komponenten
- Erstatte væske
- Diagnostisere komponenten på en to trinns benk
- Gjenopprette stenger ved bruk av sputter eller polymerer
Erstatning av støtdempere
Ved normal drift bør støtdemperne erstattes hver tredje eller fjerde år, og i aggressive forhold etter hver 40 000 til 50 000 kilometer. For å unngå at kjøretøyet skrenser, bør støtdemperne erstattes samtidig på samme aksel. Gjør følgende for å skifte ut støtdemperne:
- Ta av hjulet og deretter den bremseslanger, uten å koble dem fra klavene (ellers må bremsene tappes av)
- Løsne toppfestene på fjærbein
- Skru løs mutterne i bunn som holder komponenten fast
- Komprimer fjæren forsiktig og jevnt med verktøy beregnet for fjerning
- Monter ny komponent
- Følg trinnene ovenfor i omvendt rekkefølge
- Kontroller at fjæren ikke har noen sprekker.