
Bremseklosser bil til bak og foran
Bremsebelegg for
Bremsebelegg: nyttig informasjon
I bremseskivene oppnås bremseeffekt ved at bremsebeleggene er presset mot bremseskiven. Bremsebelegg er limt til bremse sko. Bremseskiven er montert på hjulnavet. Når sjåføren trykker bremsen, bremseskoene med bremsebelegg beveger seg i retning av bremseskiven og trykker på den. Den kinetiske energien blir omdannet til friksjons energi. Dette fører til en nedgang av bilen. Bremsebelegggene er slitedeler, slik at de må jevnlig skiftes ut. Bremsesko består av en metall-base, foring av friksjonsmateriale og noen ganger av lydisolasjon.
I bremseskivene er friksjonsbelegg limt til bremseskoen med hjelp av lim. Når bremsesko belegg slites ut, nærmer bremsevæskets nivå til bunnen mark. Lavt bremsevæske nivået er et tegn på at det er nødvendig å erstatte bremsebelegg og bremsesko. Det er ikke nok å fylle bremsevæske. Videre kan det påvirke sikkerheten. Bakgrunnen for endring av bremseeffekten kan være slitet eller skadet bremseklosser.
Utskifting av bremsebelegg og bremsesko bør gjøres for hele aksel. Ellers kan det være forskjell mellom bremsing styrker på hjulene av en aksel, som kan føre til skrensing ved bremsing. Ved bytte er den beste tingen å bruke bremsebelegg fra samme produsent og fra samme pakke. I dette tilfellet kan du være sikker på at bremsebeleggene på begge sider er av samme kvalitet. Utskiftningen må gjøres i bilverkstedet eller av en kompetent spesialist. Feil installerte bremsesko kan føre til farlige situasjoner. Dessuten er det nødvendig å kontrollere andre deler av bremsesystemet, spesielt bremseskiven. Hvis du trenger noen andre reservedeler, besøk vår nettbutikk. I sortimentet finner du fendere, bremseskiver, ABS sensorer, oljepumper, baklys, og mange andre.
Bremsesko svikt
- oljing eller tilsmussing av detaljer;
- forekomst av sprekker;
- foreldelse;
- økning av gapet mellom sko og tromler;
- sko krumming;
- mekaniske skader;
- rubbing av komponenten.
Tegn på bremsesko svikt
- forlengelse av bremselengde;
- uvedkommende lyder når du trykker på bremsepedalen ;
- manøvrerbarheten blir dårligere og bilen skrenser ved bremsing;
- vibrasjon forekomst på bremsepedalen eller rattet;
- uriktig bremse ytelse;
- lukten av røyk i kupeen;
- bremsevæske lekkasje;
- skoslitasjeindikator på dashbordet ;
- dannelse av farging på en pedal/blokk
- lyder når du bremser;
Årsaker til bremsesko svikt
- utsatt bremseskive fornyelse;
- støv eller skitt innvirkning på bremsekloss;
- sporty kjørestil ;
- bruk av feil produkter;
- bremsesylinder skade;
- bruk av defekte komponenter;
- olje innvirkning på den detaljerte overflaten;
- uegnede deler brukt;
- dårlig service.
Diagnostikk
Det er viktig å vite at en skal inspisere skoene hver 10-15 th kilometer. Diagnostikken omfatter måling av tykkelsen av skoen, og også visuell inspeksjon for å finne sprekker, hakk eller krumninger av overflaten. Tykkelsen av puten skal ikke være mindre enn to millimeter. Det vil også være nyttig å analysere bremsing. Du trenger å få bilen opp til 60 kilometer i timen (Husk veien er flat og tørr), og deretter avta kraftig. Når du bremser ta hensyn til fravær av lyder. Bremsebanen må være lik. Ellers er det feil i denne enheten.
Reparasjon og utskifting av bremseklosser
Vi minner om at reparasjon av sko er ulønnsomt siden det vanligvis koster atskillig mer enn kjøp og installasjon av nytt tilbehør. Det er viktig å vite at uansett sko tilstand, bør de skiftes ut hver 20. kilometer med kjøring. For å skifte ut skoene, gjør følgende;
- løsne kant på låseplate av den nedre bolt av hjulsylinder;
- slå av den nederste bolten og slå ut den sammen med en plate;
- heise en kalipper med sylinderen opp;
- Fjern bremseskoene ;
- sett på nye.
Det er nødvendig å trykke bremsepedalen flere ganger for å returnere stempelet til utgangsstillingen . Ikke glem å sjekke nivået på bremsevæsken. Det anbefales sterkt å gjøre utskifting av begge skoene samtidig, både bak og foran.