
Reg reim bil
Registerreim for
Registerreim: nyttig informasjon
Timing belte sett er en del for en bestemt timing belte modell. Det kan også bli kalt et sett. I bildel katalogen kan du finne riktig sammensetning, avhengig av modell. Så, er det svært viktig å vite din bilmodell. Det er foretrekkelig å studere tjeneste håndboken igjen. Timing belter har tenner formasjoner. De gjør beltene mer grove for å ikke glise. Vanligvis er de laget av plast. Også polyuretan eller neoprenkabel kombinert med glassfiber brukes.
Båndene brukes i at steder der det er driv og overføring av krefter. Ofte er de en del av systemet de er integrert i. Sammen med timing belter er det direkte koblet strammer roller, strammer, guide / nedbøyning roller, belte trekker, belte strammer eller timing belte deksel. Disse delene er ofte knyttet sammen med hensyn til funksjon, fordi de er en del av beltedrift komplekset. For eksempel, styrerullen guider timing beltet; nedbøyning roller flytter i en bestemt retning.
Hvis timing belte er ødelagt eller det er en skade på det, er det risikabelt å kjøre bilen. I tilfelle beltet er brutt, blir hele systemet feil. Det er nødvendig å fikse raskt feilene. Vanligvis ligger timing beltet i motorens området og det er lett å nå den. Noen ganger er det nødvendig å demontere noen deler for å bytte beltet. Hvis du har erfaring, kan du gjøre det selv. Alle nødvendige bildeler finner du i vår nettbutikk. I tillegg til timing belte tilbyr vi deg felles disker, interiør blåser, suspensjoner, klimaanlegg og andre bildeler.
Hvordan å oppdage feil på sett for registerreim?
Først utfører du en lyd-diagnostikk, som inkluderer oppmerksom lytting, under drift, etter lyder fra området rundt registerdrevet. Funksjonsfeil oppdages ved skralling, banking, rasping og klikkelyder. Dersom du hører uvanlige lyder, inspiser registerreim og tilstøtende deler.
Under inspeksjonen, vær oppmerksom på tilstanden til arbeidsflaten til reimen. Den bør ikke ha sprekker, være revnet noen sted eller ha rester av olje. Sidene og tennene bør være fri for kutt og fordypninger, og bør ikke flake seg.
I tillegg til synlige defekter, oppdages feil på ruller ved dødgang eller støy når de roteres manuelt.
Regelmessig undersøkelse bør utføres etter hver 50-75 000 kilometer. Mange bileiere overlater diagnostikk til en servicestasjon, ettersom deler av systemet må demonteres for å få tilgang til registerreimen.
Du merker at settet for registerreim trenger diagnostikk ved følgende tegn:
- Grumsete eksos
- Motoren vibrerer mye under drift
- Kraftig støy høres fra registermekanismen under drift
- Forstyrrelser på ventilinnstilling
- Redusert motorkraft
Årsak til funksjonsfeil på registerreimsett
Tidlig svikt av registerreimsett kan oppstå av flere grunner. En av dem er feilmontert reim, noe som reduserer levetiden på delene. Dersom produsentens vilkår for stramming av fester ikke overholdes, resulterer det i feilstilling på rullene. Festene kan også være strammet feil, dersom reparasjonsarbeid utført på overopphetet eller for kald motor.
Tetninger på motor som ikke er tette lengre resulterer ofte i at smøremiddel trenger seg inn i reimen. Materialet som brukes på komponenten er følsomt for olje, og blir derfor fort ødelagt. Løs tilpasning av registerreimens beskyttende deksel kan være årsaken til av fremmedlegemer kommer seg inn i mekanismen, noe som deretter fører til skade på reimen.
Erstatning av registerreimsett
Defekt registerreim må erstattes. Selv om komponenten ser normal ut, anbefales det å erstatte den regelmessig etter hver 60 til 90 000 driftskilometer. Merk deg at registerreimen bør erstattes sammen med andre deler av registerdrevet, særlig ruller.
Registerreimsett, kan erstattes på en servicestasjon eller på egenhånd. De fleste bileiere foretrekker å overlate erstatninger til fagfolk på en servicestasjon, ettersom prosedyren er kompleks.