
Bilbatteri til bil
Agm batteri for
Agm batteri: nyttig informasjon
Hvordan identifisere batterifeil
Diagnose av batteriet begynner med visuell inspeksjon. For å gjøre dette er det nødvendig å få adgang til den indre delen av batteriet, det vil si til det sted der ligger batteri platene. For dette formål er det tilstrekkelig å fjerne et spesielt lokk på toppdekselet. På dette punktet, er den første tingen å sjekke fargen på batterisyren. Væsken skal være gjennomsiktig. Er den mørk eller har en rødlig farge indikerer dette at battericellene er ødelagte. I dette tilfellet, bør batteriet byttes. Som et resultat, er det viktig å sikre at mengden at batterisyre er tilstrekkelig: alle platene i batteriet må være fullstendig dekket med væske. Tilsett væske, hvis mengden er utilstrekkelig.
I tillegg er det verdt å sjekke nivået til batteriets ladenivå. For dette formålet kan du bruke et voltmeter eller multimeter. De nominelle verdier er mellom 12,5 og 13 V. Den øvre grense angir at batteriet er fulladet, mens den nederste er et tegn på at ladningen er halvert. Batterispenningen under belastning indeks må være mellom 13,5 og 14 volt. Hvis den er mindre, er dette et tegn på svikt hos bilens vekselstrømdynamo.
Følgende symptomer indikerer behovet for å diagnostisere batteriet:
- motorstart problemer;
- hurtig utladning av batteriet;
- økt vibrering av batteriet under kjøring;
- ustabil drift av starteren og motoren;
- høy temperatur på polene;
Hvis du følger alle reglene for bruk, kan enheten oppnå en gjennomsnittlig levetid på 4 år. Batteristatus bør kontrolleres hver teknisk gjennomgang av kjøretøyet.
Grunner til batterifeil
Å bruke en bil med et utladet batteri eller langtidslagring resulterer i sulfatering av batteriplatene. Dette betyr at på overflaten til battericellene, vil krystaller danne seg som ikke er oppløselige av batterisyren. Dette involverer reduksjonen av bruksflaten til cellene, og følgelig tap av batteriets kapasitet. Hvis du neglisjerer batteriets regler for opplading fører til at den aktive massen faller av cellene. Dette kan være grunn til kortslutning.
Eksponeringen for ekstremt lave temperaturer fører ofte til tap av integritet hos delen. Defektene kan være synlige (hevelse og deformering av batterihuset, sprekker som kommer til syne), eller skjulte (mikrosprekker som ikke kan oppdages visuelt, men som har en negativ innvirkning på elektrolytt kvaliteten og batterikapasiteten).
Hvis du ikke følger kravene om nivået og konsistensen av batterisyren kan føre til en lang rekke feil med enheten. Et lavt nivå av væsken fører til ødeleggelse av cellene, mens et for høyt nivå kan føre til at væskelekkasje gjennom batteriets ventilasjonshull. Dette resulterer til svikt hos de andre komponentene til kjøretøyet. Tilstedeværelsen av forurensninger i batterisyren, kan føre til reduksjon i levetid hos komponenten.
Reparasjon og bytting av batteri
Batteri reparasjon kan foretas på egen hånd, hvis det gjelder å fornye batterisyren, stramme til festeboltene eller å rense batteripolene. I tilfelle av sulfatering, kortslutning eller reversering av polariteten, må komponenten erstattes. Dette inngrepet kan også bli utført av deg selv. Ved å gjøre dette, anbefaler det å koble det elektriske utstyret på kjøretøyet (tripteller, satellittnavigasjon, stereo) til et annet batteri. Dette bidrar til å unngå sletting av innstillinger.
Utbytting av batteriet blir gjort på følgende måte:
- Ta ut nøkkelen fra tenningen og åpne panseret.
- Løsne på mutteren til polen.
- Trekk kabelen fra minuspolen på batteriet.
- Fjern det beskyttende dekselet og koble fra plusspolen.
- Hvis batteriet er sikret med en bøyle, må den fjernes.
- Ta ut det gamle batteriet.
- Installer et nytt batteri..
- Sett sammen enheten i motsatt rekkefølge.