Tilbake
Land
Tilbake
Mine kjøretøy
-
Reservedeler til bilen din

-
Informasjon
Kløtsj plate sammen med kløtsj trykkplate kobler overføringen til motoren. Koblingsplaten er ansvarlig for normalt arbeid av overføringen og er nødvendig i prosessen av kløtsj engasjement. Hvis pedalen ikke er trykket, oppstår overføring av slepekapasitet. Ved frikobling, kløtsj plates vekt tilbakestilles og overføringen slås av. Men det er også mulig en delvis kløtsj plate slå av. Likevel må dette skje i løpet av en kort periode, og bare når du slår kløtsjen på og av, for å unngå skader.
Alle førere vet om kløtsj slipper støy. Hvis sjåføren pedaler lett kløtsjpedalen, betyr dette at kløtsj platen fungerer feil og optimal overføring arbeid er ikke oppnådd. Videre kan kløtsj slip føre til en rask slitasje. Det er grunnen til at sjåførene må trykke enkelt pedalen, og deretter ta beinet unna. På en slik måte vil du beskytte kløtsj plate. Mange skader som er diagnostisert i kløtsj, gjelder kløtsj plate skader. Det første tegnet på dette er defekt ved kløtsj funksjon. Hvis det er vanskelig å skifte gir i girkassen er det nødvendig å søke årsaken i skadet koblingsplaten.
Moderne selvjusterende SAC kløtsj har lengre levetid, så dens slitasje er utelukket. I tilfelle du vil endre kløtsj plate, må du demontere den. Den beste måten å løse dette problemet på er å ta et tur til servicesenter. Bileiere bør ta hensyn til alle nøtter å være jevnt slåtte for å ikke over vri dem. I vår nettbutikk kan du kjøpe en ny kløtsj trykkplate. I tillegg, her vil du finne bremseskiver, bremsesko, forretter, og horn, ABS- system sensorer, utenfor speil, blinklys, rygg lamper, primære sjakter og drivstoffpumper.
Diagnostikk utføres med et måleinstrument. Denne enheten måler hvor tykk komponenten er med høy presisjon. Kløtsjen trenger ikke å fjernes for å kunne måle komponenten. Du trenger et måleinstrument, noe til å løfte bilen med og bruksanvisningen som viser hvor enheten skal festes til clutchsylinderen.
Du merker at clutchtrykkplaten krever diagnostikk ved følgende tegn:
Clutchtrykkplaten er en forbruksvare som må erstattes i gjennomsnitt etter hver 80 000 - 100 000 driftskilometer. Det finnes imidlertid flere grunner til at den blir defekt mye før. Den vanligste er en altfor aggressiv kjørestil. For eksempel, brå start når bilen står i ro, eller at motorens svinghjul roterer ved økt hastighet, kan forårsake tøff slitasje og at friksjonsbeleggene overopphetes. Sistnevnte er spesielt farlig hvis bilen er utstyrt med komponenter av dårlig kvalitet: på grunn av høye temperaturer, kan det oppstå riper og hakk på overflaten av friksjonsbeleggene. De samme konsekvensene kan oppstå ved kjøring på dårlige veier eller i terreng. Clutchtrykkplaten utsettes for høye belastninger når du må kjøre ut av store sølepytter eller gjørme, eller du kjører over store humper.
Noen ganger kan feilfunksjon oppstå på grunn av at friksjonsbeleggene tilsmusses av olje. Det forårsakes vanligvis av dårlig kvalitet på tetningene mellom komponenter i motoren og girkassen, for mye fett på girkassens inngående aksel eller ved tap av tiltrekking i hydraulikken. Kløtsjen kan begynne å slure på grunn av at clutchfjærene ikke er stive nok, og trykker ikke hardt nok på trykkplaten lengre.
Tidlig funksjonsfeil kan også forårsakes av feiljustert dødgang på kløtsjpedalen: dersom det er for mye, forblir platen i kontakt med svinghjulet selv når pedalen trykkes helt inn. Det fører til tøff slitasje på platen.
Feil på clutchplaten kan noen ganger fikses med reparasjoner. Dersom kløtsjen slurer på grunn av olje på friksjonsbelegget, kan de renses. Avhengig av skadeomfanget, kan det være at kun individuelle deler må erstattes. Det beste er å få clutchplaten reparert på en servicestasjon. Som oftest trenger du kun å erstatte platen.