![Kjøp billig originale Clutch deler til bil](https://scdn.autoteiledirekt.de/catalog/categories/500x500/58.png)
Clutch til bil
Deler til Clutchdeler
Kobling for
Hvordan oppdage feil på kløtsj
Kløtsjen diagnostiseres over to trinn. Først testes systemet med motoren av. Trykk på pedalen gjentatte ganger, sjekk om den beveger seg jevnt og hør på lyden. Unormale lyder, som knirking og banking, indikerer feil. På samme trinn, mål pedalvandringen. Optimale verdier bør være 130 til 150 mm, avhengig av kjøretøyets modell. Nøyaktige verdier er tilgjengelig i kjøretøyets tekniske dokumentasjon.
Neste trinn av diagnostikken utføres med motoren på tomgang. Koble først inn reversen og lytt. Unormale lyder som knasing og knitring er bevis på skadet friksjonsplate eller clutchtrykkplate. Dersom revers ikke kan kobles inn, betyr det at komponentene i systemet er svært ødelagte eller slitte, og trenger reparasjon.
Følg med på delens drift under kjøring. Du merker at kløtsjen trenger diagnostikk ved følgende tegn:
- Kraftige vibrasjoner
- Rykker under drift
- Ufullstendig innkobling og utkobling av kløtsj
- Unormale lyder
Årsak til feil på kløtsj
Hovedårsaken til tidlig slitasje på delen er alvorlig ikke-overholdelse av kjøretøyets driftsregler, det vil si brå start med høyt turtall eller at foten holdes nede på kløtsjpedalen under kjøring. Komponenter av dårlig kvalitet eller komponenter som brukes lengre enn levetiden, er dem som blir defekt oftest.
Kløtsjsvikt forårsakes ofte av feil på driftsmekanismene. Mekanisk kløtsjkontroll er utsatt for skader som ødelagte kabler, de setter seg fast eller forstrukket, samt skader på tilkoblinger. Hydrauliske aktuatorer preges av feil som tilstopping eller væskelekkasje på grunn av skadede tetningselementer. Olje på fôret til lamellplaten oppstår på grunn av for mye olje på drivakselen til girkassen eller på lageret til veivakselen, samt skadede oljetetninger i motor og girkasse.
Driftsdyktigheten til kløtsjen avhenger også av kvaliteten på vedlikehold og overholdelse av vedlikeholdsplan. Feiljustering på individuelle komponenter i systemet har ofte alvorlige konsekvenser, som tap av kontroll over kjøretøyet.
Reparasjon og utskiftning av kløtsj
Komponenten bør repareres og erstattes på en servicestasjon. Erstatning av kløtsj utføres på følgende vis:
- Demonter girkassen
- Sett justeringsskinnen i hullet til navet til lamellplaten
- Ta av deksel, trykkplate og lamellplate
- Kontroller fravær av sprekker på lamellplate
- Undersøk friksjonsfôr (hvis hodet på naglene har senket seg ned i friksjonsoverflaten med mindre enn 0,2 cm, må lamellplaten skiftes ut)
- Kontroller hjulslag på lamellplate (den bør ikke overstige 0,5 mm og det bør ikke oppstå noen vridninger)
- Kontroller tilstanden på svinghjul og trykkplate (erstatt om nødvendig)
- Erstatt deksel og plate hvis nagleforbindelsene mellom delene har løsnet, eller seteringene til kjøtsjtrykkfjæren er skadet
- Før komponenten erstattes, sjekk at lamellplaten har fri bevegelse langs splinene på girkassens drivaksel (dersom bevegelsen er hemmet, må komponenten erstattes eller repareres)
- Monter justeringsskinnen inn i splinene på platen
- Monter kløtsjen på svinghjulet ved de tre sentreringspinnene og fest komponenten på plass.