
Toppdeksel bil
Toppdeksel for
Toppdeksel: nyttig informasjon
Ventildekselet er en komponent til motorblokken i forbrenningsmotoren til 4-takts motorene. Mange motorer driver med ventiler og de må integrere ventilene i motorsystemet. Funksjonen til ventildekselet er å motta en del av ventil toget, nemlig de øvre aktiveringselementene. Men det har enn annen svært viktig funksjon. Det brukes ved å hindre olje lekkasje fra motoren og å unngå ytterligere luft inntrenging inn i motoren. Enige ventildekseler har et annet lite deksel. Det er det oljelokket hull for motoren. Og det kommer enda mer.
Enige biltyper har ventiler som drives av en enslig støtstangskamaksel. Dersom kamakselen drives av en kjede, så inneholder ventildekselet kamaksel tannhjul. Ventildekselet ligger på sylinderhodet. I tillegg finnes det også ventildekselspakning, også kjent som sylinderhodepakning. I bilene i dag er pakningene nesten alltid lagete av gummi eller plast.
Ventildekselet må alltid tilkobles til sylinderhodet. Men det voktigste er at pakningen fungerer og er i god stand. Ventildekselet er en varig bilkomponent. Men pakningen kan lekke. Du kan merke det dersom du sier våte flekker som blir snart mørke på grunn av støv og skitt. Dersom pakningen lekker må den erstattes. En person som ikke er spesialist kan erstatte den likevel. Pakningen og andre reservekomponenter som ventildeksel, katalysator, klimaanlegg kompressor finner du hos oss!
Hvordan oppdage defekt topplokk
Det er ofte ganske komplisert og tidkrevende å utføre feilsøking på denne komponenten, og du må bruke spesielt måleutstyr. Derfor er det best å overlate det til fagfolk. Feilsøkingen utføres over flere trinn. Først måles de geometriske verdiene på elementer i topplokket, dvs. bøssingene på ventilhylser og selve ventilene, og plasseringen i forhold til topplokket undersøkes. Deretter vurderes tilstanden på enhetens kjøleevne. Sprekker, kavitasjon, porøsitet og vridd metall indikerer et behov for reparasjon eller erstatning. For å oppdage skjulte skader, brukes spesialutstyr som kan oppdage lekkasje i kjølesystemets kanaler.
Du merker at topplokket trenger diagnostikk ved følgende tegn:
- Motoren overopphetes
- Motoren hopper over slaglengder under kjøring
- Eksoslukt fra under panseret
- Spor etter motorolje i kjølevæsken
- Hvit, tykk røyk fra eksosrøret
- Uvanlige lyder når motoren er i gang
- Oljelekkasje fra dekselet til topplokket
Årsak til feil på topplokk
De fleste feil på topplokket, spesielt sprekker i kamakselen og økt slitasje på ventilhylsene, forårsakes av at anbefalingene for hvordan kjøretøyet brukes ikke blir overholdt. Dette øker belastningen på motoren betydelig. Optimal modus for motordrift oppnås ved å kjøre med middels turtall, ettersom kjøring ved lavt turtall kan, på enkelte kjøretøy, forårsake lav gjennomstrømning i oljepumpen. Det fører til utilstrekkelig smøring av komponenter, mens høyt turtall øker friksjon og forårsaker tøff slitasje på motorkomponenter. Du bør ikke kjøre uten å forvarme motoren på vinterstid.
Årsaken til mange av feilene skyldes også at motoren blir overopphetet. Ekstremt høye temperaturer resulterer i at topplokket blir deformert. Dette svekker tettheten på leddet i motorblokken og topplokket, og bidrar til tidlig slitasje på kjølesystemet og motorkomponenter. I tillegg kan brå temperaturendringer øke risikoen for sprekkdannelser mellom kanalene til kjøle- og smøringssystem. Trenger olje seg inn i kjølesystemet vil det redusere effektiviteten, og øke sannsynligheten for overoppheting av motoren. Inntrenging av frostvæske i oljepannen er imidlertid mye mer farlig. I dette tilfellet, bør du umiddelbart stanse kjøretøyet.
Bruk av kjølevæske og olje av dårlig kvalitet, eller du unnlater å erstatte dem i tide, fører til at kanalene blir tilstoppet og karbonavleiringer danner seg på overflatene.
Reparere topplokket
Omfanget av reparasjonen, og hvor hensiktsmessig det er, vurderes av fagfolk under feilsøkingen. Noen ganger er det tilstrekkelig å erstatte oljetetningene på ventilstammen, ventilene samt tilhørende seter og føringshylser, og rense kanalene for sotavleiringer og smuss. Små sprekker kan fikses ved sveising og ventilsetene kan fornyes med sliping. Dersom komponenten er deformert, setene til ventilhylsene er slitt eller slitasjen er for alvorlig, bør topplokket erstattes.
Erstatte topplokket
Mange komponenter og enheter må fjernes og væsker må tappes av for å kunne demontere topplokket. Det er viktig å stramme festeboltene med visse moment under montering, i henhold til spesielle utforminger. Dette er en svært komplisert og viktig prosedyre. Derfor bør topplokket erstattes på en spesialisert servicestasjon.