
Innløpsventil bil
Innløpsventil for
Innløpsventil: nyttig informasjon
Inntaksventilen tilhører til gass utvekslingsventilene som leverer luft til sylindrene i diesel motorene eller en blanding av luft og drivstoff i bensinmotorene. Derfor åpnes en eler flere kanaler slik at den hele ubrente blandingen (eller med svært litt tap) leveres fra sylindren. Samtidig må inntaksventilen tåle mindre termisk spenning enn utblåsventilen fordi temperaturen er lavere enn den til eksos. Sylinderkammeret i andre gass utvekslingssykluser må lukkes i motsettning til inntaksventilene og gass utvekslingskanalene.
Kraften som er nødvendig for å øpne ventilene overføres av en drivplate eller en drivsang, svingarm eller kamaksel svinger før den kommer til eksosventil stempelen nedfra eller øvre inntaksventilen (dødpunkt). Dette er målet som hjelper ved å øke raskt gassintakk og utløp. Inntaksventilen må være stengt med maksimal to fjærer slik at gassen kan renne. En inntaksventil består av en aksel og en plate med kanten på en vinkel av 45° eller iblant mindre. Kanten passer presis inn i ventilsetet som er stengt inn i sylinderblokken.
Typisk temperatur kommer til 500° C i inntaksventilen og 600° C i utblåsventilen, men den skal ikke overstige 700° C. Ventilene åpnes og stenges med en hastighet av maksimal øver 50 ganger per sekunde. På grunn av høy last og korrosjon lages inntaksventilene av krom, silisium og stål. Iblant blir de utslite og må erstattes. Besøk nettbutikken vår og du skal ikke bare finne ventiler, men også kamaksel, bremsesko eller oljefilter for alle populære bilmerker. Se selv på våre høy kvalitet varer og de mest konkurransedyktige prisene.
Hvordan å oppdage feil på innsugingsventil
Komponenten sjekkes over to trinn. Først sjekkes alle system på en spesialbenk med en datamaskin.
Deretter demonteres systemet og ventilen. Kontroller komponenten for å se etter fravær av forkoksningsrester og mekaniske skader. Spesiell oppmerksomhet bør vies til å justere ventilen og dens posisjon i setet. Før du går videre til sistnevnte, må motoren kjøles ned. Deretter settes stempelet i øvre dødpunkt i kompresjonstakten. Deretter løsnes den andre mutteren etter hovedmutteren, og juster klaringen ved hjelp av en måler. Optimal klaring bør tillate at du får en måler på innsiden, men med merkbar innsats.
Merk deg at ventilene ikke kan justeres separat fra andre komponenter. Husk derfor å plassere ny komponent på samme sted når du har erstattet ventilen.
Du merker at innsugingsventil trenger diagnostikk ved følgende tegn:
- Motorbank og andre lyder kan høres i alle driftsmodi
- Motoren fusker
- Økt forbruk av drivstoff og motorolje
- Motoren fungerer feil på lavt turtall og kveles spontant ved tomgang
Årsak til funksjonsfeil på innsugingsventil
Feil eller fullstendig svikt av komponent kan være forårsaket av dårlig drivstoff eller motorolje. Bruk av bensin med lite oktan gir lave bankefasthetstall, noe som kan resultere i høy belastning på stempelgruppen. Arbeidstemperaturen på motor øker som konsekvens av dette. Forkoksningsrester akkumuleres også på ventilhodet, og etter at den når en viss tykkelse, kan det løsne og komme imellom setet og ventilsetet. Dette resulterer i overopphetet ventilhode og svekket kontakt med setet.
Ofte er grunnen til feil på komponenten økt eller redusert klaring mellom setet og ventilen. Jo større avstanden er, jo raskere blir komponenten utslitt og motoren svikter. Dersom klaringen er mindre enn normalt, slutter innsugingsventilen å utføre sine funksjoner. Dermed kommer ikke drivstoffet til sylindrene i tide. Bruk av kjøretøy med stengte ventiler resulterer i overopphetet motor og tidlig svikt på sylindre.
Årsaken til innsugingsventilens bortbrenning kan være for sen eller tidlig tenning. Derfor er det nødvendig å kontrollere at fortenningsvinkelen er korrekt.
Erstatning av innsugingsventil
Reparasjoner kan ikke fjerne selv de mest ubetydelige feil på ventilen, og derfor er det hensiktsmessig å erstatte den.
For å demontere komponenten, fjern først registerreim og kamakseldeksel. Det anbefales å merke av rekkefølgen av vinkelarm og kompensatorer med en markør.
For å feste boltene på kamakseldekselet, bruk momentnøkkel. Tiltrekkingsmoment skal bare være på 10 Nm.
For at ventilene skal slites ut jevnt, erstatt alle komponentene på en gang.