
Ventil veivhusventilasjon bil Veivhusventilasjon
Ventil veivhusventilasjon for
Ventil veivhusventilasjon: nyttig informasjon
Hvordan å oppdage defekter i veivhusventilasjonen
For å sjekke at veivhusventilasjonen fungerer du kan bruke en trykkmåler. For dette formål er det nødvendig å koble måleren gjennom en spesiell overgang til oljepåfyllingen. Men før du starter målingene, er det nødvendig å varme opp motoren. Ved 700-800 omdreininger per minutt, bør trykket være 500-1500 Pa. Når omdreiningene økes til 2200-3500, inne i veivhuset skal det skapes et vakuum mellom 100 og 500 Pa. Dersom ved økende omdreininger, trykket ikke reduseres, betyr dette at veivhusventilasjonens ventil er defekt. Hvis vakuumet stiger over det som er normalt, er det svært sannsynlig at luftfilteret er tett.
Viktig! Disse tallene er generalisert. De er relevant for motorer som har et volum på mellom 1,8 og 3 liter. For å finne ut hva som bør være trykket på veivhusgassene for bilen din er det nødvendig å lese den tekniske dokumentasjonen nøye.
Hvis du ikke har et manometer, plasserer du hånden på oljepåfyllingen og ber noen om å øke turtallet opp til 2000-2500 omdreininger. Hvis du oppfatter en økning i trykket, betyr dette at veivhusventilasjonssystemet kan være defekt.
For å vurdere status av lufteventilen, må den fjernes og blåses inn fra begge sider. En ventil som virker på riktig måte vil la luften passere i bare en retning.
Følgende symptomer indikerer behovet for å sjekke status på veivhusventilasjonssystem:
- tilstedeværelse av olje i innsugs enheten;
- ustabil drift av motoren på tomgang;
- endre farge og lukt fra eksos;
- økt motorolje forbruk;
- problemer med å starte motoren;
- forverring av kjøreegenskaper på kjøretøyet;
- tap av motorkraft;
- unødvendig støy fra innsugsmanifolden.
Grunner til svikt i veivhusventilasjonen
Veivhusventilasjonen bør vaskes hver planlagte oljeskifte. Ellers kan oppsamlet smuss tette de trange ventilasjonskanalene, slanger og tilkoblede rør. Dette fører ikke bare til dårligere ytelse, men også akselerert slitasje av dens elementer.
Bruken av lav kvalitets olje er meget farlig for veivhusventilasjonen. Aggressive komponenter som er i oljen kan ødelegge tetningene, mens den lave rengjøringsevnen kan resultere i raskere dannelse av avleiringer på de indre overflatene til kanaler og rør, kiling av ventilen eller brudd av dens membran . En lignende virkning kommer fra bruk av kjøretøyet når motoren ikke går som den skal eller det ikke er tilstrekkelig med smøring.
Noen ganger er det funksjonsfeil i systemet på grunn av inntrenging av vann eller kondensering. Ved lave temperaturer har det en tendens til å fryse vannet, som tetter igjen ventilasjonens kanaler og hull. Som en løsning på dette problemet er veivhus oppvarming noe som er standard på mange biler. Hvis, derimot, dette er defekt, mens kjøretøyet er brukt i et område med fuktig eller kaldt vær, er risikoen for frysing betraktelig større.
Reparasjon og bytting av veivhusetsventilasjonen
Ofte kan arbeidskapasiteten av veivhusventilasjonen gjenopprettes ved å fjerne eventuelle urenheter. For å oppnå dette er det nødvendig å:
- Fjern motordekselet.
- Koble fra slangen fra den store ventilasjonskanalen som kommer fra gasspjeldet, etter du har klemt inn og trukket klemmen bak.
- På tilsvarende måte må du koble fra slangen til den mindre ventilasjonskanalen - først fra tilkoblingstykke, og deretter fra forbindelsen fra returventilen.
- Løsne tilbakeslagsventilen og skru den løs fra sylinder dekselet.
- Fjern slangen fra den store ventilasjons delen fra sylinderhodeforbindelsen etter du har klemt inn og trukket klemmen bak.
- Rens de demonterte slangene og selve ventilen med bensin eller parafin. Deretter med tørr trykkluft.
- Rengjør hullene til forbindelsene for oppsamlet belegg.
- Monter på plass igjen delene og gjenta de ovennevnte handlinger i motsatt rekkefølge.
Slanger med sprekk eller som er herdet, deformerte eller ødelagte klemmer trengs å byttes ut. Feil med PCV ventil kan repareres ved å erstatte membranen. Hvis selve delen eller de gjengede tilkoblingene til delen er ødelagt, må du kjøpe en ny komponent, eller i noen tilfeller en ventildeksel sammensetning.
Ikke så sjeldent er det enklere å bytte ut oljeseparatorens filter elementer på egen hånd. For å gjøre dette trenger du å fjerne dekselet til delen, etter du har løst på klipsene; og deretter fjernet den defekte delen og montere en ny en i stedet. Du kan reparere oljeseparatorventilen hvis det er nødvendig.