
Stempelringer bil
Stempelringsett for
Stempelringsett: nyttig informasjon
Hvordan å identifisere feil på stempelringene
Inspeksjon av sylinder-stemplene kan utføres på forskjellige måter. Den mest utbredte metoden er måling av kompresjon inne sylindrene. I biler som er utstyrt med bensinmotorer for dette formål, skru ut tennpluggene, hell i hvert hull 30-50 ml olje og dekk dem med en tørr klut : den vil trekke til seg overflødig olje . Deretter må du kjøre motoren i 3-4 runder ved hjelp av starteren og måle kompresjonen. Hvis verdien når grensen 0,9-1,2 MPa, betyr det at ringene er slitt. I dieselmotorer skal det helles i samme mengde olje, men glødepluggene skal sitte igjen, og så kan du prøve å starte motoren igjen. Hvis ved normal temperatur og med glødeplugger som ikke fungerer, hvis motoren starter er det svært sannsynlig at stempelringene må erstattes.
For en mer detaljert diagnose er det nødvendig å spørre noen på en teknisk servicestasjon. Vanligvis brukes trykkluft eller vakuum-metoden. Operasjonen er ganske tidkrevende, men gir langt mer pålitelige resultater.
Følgende symptomer indikerer behovet for å diagnostisere stempelringer:
- tap av motorkraft;
- økt oljeforbruk;
- betydelig økning på drivstofforbruk, spesielt under bykjøring;
- fargeendring av eksos;
- sot på tennpluggene;
- oljelekkasje fra under tetningene;
- økning på trykket av veivhuset gasser.
Grunner til svikt i stempelringene
Stempelringer har en begrenset livstid: 150,000-300,000 km. Manglende overholdelse av utskiftingsintervaller øker risikoen for å pådra en kostbar reparasjon på motoren.
Stempelringene arbeider i et meget aggressivt miljø og er stadig utsatt for påvirkning av ekstremt høye temperaturer, olje og avgasser/eksos. Derfor, i tilfelle de er av dårlig kvalitet, kan behovet for å reparere enheten av sylinder-stempel komme tidligere enn antatt.
For tidlig svikt av stempelringene er forårsaket av for sen utskifting av luftfilteret eller olje, dårlig kvalitet eller manglende overholdelse av de tekniske kravene. Forurensning bidrar til slitasje av komponentene, noe som øker risikoen for deformasjon eller brudd. Mekanisk skade kan også forårsakes ved infiltrasjon av fragmenter fra brutte råder,ventiler eller veivaksel.
Svært ofte er komponent skader forårsaket av bruk av drivstoff av dårlig kvalitet. Lav oktan bensin fører til banking. På grunn av økningen av trykket inne i sylinderen, blir varme gasser trengt igjennom stempelringer med større kraft enn vanlig, som er ødeleggende.
Reduksjonen på levetiden for stempelringene kan også være på grunn av ugunstige værforhold, for eksempel, korte turer, spesielt under vintersesongen. Komponentene blir ikke skikkelig varme og dette fører til dårlig smøring som medfører slitasje.
For lite oljen i systemet fører til at stempelringene kiler seg. Det samme kan skje dersom motoren er overopphetet.
Det oppstår også mange problemer på grunn av uriktig installasjon eller en dårlig utført motor reparasjon, hvis etter boring av sylindrene, et stempelring sett. som ikke passer. Unnlatelse av å utføre den avsluttende behandling av overflaten av enheten forårsaker akselerert slitasje av kantene på ringene, mens feiljustering på av klareringen av stempelring-låsene kan føre til at stemplene kiler seg.
Bytte ut stempelringene
Utskiftningen av stempelringene, som en hvilken som helst annen reparasjon på motoren, må foregå på et bilverksted, siden det krever fjerning og demontering av motoren og, senere, en nøyaktig justering av klaringer. Sammen med ringene anbefales utskifting av stemplene, så vel som boring og honing av sylindrene. Ellers kan de nye ringene bli ødelagt ganske raskt.