
Peilepinne bil
Oljepeilepinne for
Oljepeilepinne: nyttig informasjon
Olje peilepinnen er en enhet som måler oljenivået i en bil. Den ligger inn i motorblokken og kan finnes lett på grunn av farget ring eller håndtak. For å bestemme oljenivået må man ta ut peilepinnen og tørke den med en klut. Etterpå sett den inne som langt som den går. Ta den ut igjen og se på oljenivået på skalaen. Før du sjekker oljenivået må du stoppe motoren slik at oljen slår seg ned i oljepannen.
Oljenivået må ikke være for høyt eller for lavt. Avstanden til minimalnivået og maksimalnivået skulle være om 1 liter. Dersom oljenivået ligger under merket, så må du legge til olje. Motoren må ikke gå uten olje, fordi den kan skades. Ødelagt olje peilepinnen må erstattes umiddelbært for å kunne sjekke oljenivået i noen moment. Det er ikke dyrt å erstatte olje peilepinnen.
Du må sette bare peilepinnen inne i det tilsvarende hullet. Når du ikke gjør det må hullet stenges slik at skitt ikke går inn. Det er svært viktig at peilepinnetypen tilsvarer bilen. Falske peilepinner kan vise falske resultater. Trenger du andre reservedeler som for eksempel blinklys, støtdemper, demper fjærben, generator, overføring lager eller baklys? Hos nettbutikken vår finner du alt som du trenger!
Hvordan oppdage defekt oljenivåindikator
For å teste komponenten, mål motstanden mellom kontaktene. Dersom sensoren er i god stand, vil verdien være mellom 5 og 30 Ohm. For å sjekke korrekt funksjon på komponenten, brukes en spesiell enhet. Monter den testede delen på lokket til enheten, jord huset til kjøretøyets karosseri og koble utgangsforbindelsen til kretsledningen. Flytt deretter spaken til maksimumsmerket på skalaen og angi riktige vinkler. Verdiene gjør det mulig å oppdage unøyaktigheter. Feilen bør ikke avvike fra akseptable verdier.
Du merker at oljenivåindikatoren trenger diagnostikk ved følgende tegn:
- Nålen på komponenten varierer
- Lampe for lavt oljenivå blinker spontant
- Nålen faller spontant ned
- Nålen beveger seg ikke etter at tenningen er slått på og motoren er i gang
- Nålen peker alltid på minimum eller maksimum
Årsak til feil på oljenivåindikator
Konstant vibrasjon av motor kan resultere i ødelagte kontakter og feil på den elektriske kretsen mellom sensor og indikator, og dermed blir overvåking av olje problematisk, og det kan oppstå alvorlige problemer med motordriften.
Vanlige feil på sensoren er kortslutning og oksiderte kontakter, og trykkfall og oljeinntrengning på innsiden. Tap av tetthet knyttes ofte til slitasje på komponentens o-ringer av gummi. Oksiderte kontakter forårsakes av fuktighet og kortslutning - fra spenningsfall i kretsen.
Følerflottøren kan avmagnetiseres på grunn av høye temperaturer og bruk av komponenten utover levetiden.
Reparasjon og utskiftning av oljenivåindikator
Sensor og flottør erstattes under reparasjon. Dersom ledningene er skadet, må du gjenopprette tilkoblingen. For å fjerne feilen, kan du også være nødt til å bøye glidebryteren. Som oftest erstattes ødelagt komponent med en ny. For å erstatte den, tapp først av oljen. Fjern deretter festeanordningene til den ødelagte komponenten med en skiftenøkkel, fjern den og monter en fungerende komponent. Etter utskifting, fyll på ny olje.