
Eksosventil bil
Utløpsventil for
Utløpsventil: nyttig informasjon
For å behandle en stempelmotor og ventiler samt åpning og lukk i løpet av gassutvekslingen, luft innløp og utløp til eksos, startes en mekanisme som kalles ventilutstyr eller ventil aktuator. En av ventilene kalles eksosventil eller utblåsventil. Den åpner kanalene for å blåse ut eksos etter ekspansjonen. Utblåsventilen er vanligvis hul og fylt med flytende natrium for å tåle høye temperatur og korrosjon generert av eksos og for en optimal heteoverføring. Heten går inn i håndtaket ved hjelp av natrium og vibrasjon.
Nesten alle 4-takt sbiler har en stempelmotor. Ikke ventiler, men stempler, roterende spoler eller membraner brukes hovedsakelig i 2-takts motorer og eksklusiv i roterende stempel motorer for gassdistribusjon. Unntakk her er 2-taktsDieselmotorene, som har utblåsventilen med kontroll. Ventilene åpnes av veivakselen som drives av kamakselen. De er lukket med pneumatisk, mekanisk eller spiralfjær. Plasseringen til kamakselen og ventilene er forskjellig avhenig av motortyp. For eksempel bruker IOE (Inlet Over Exhaust) motorer bare utblåsventiler.
Andre bruker SV (Side Valve) motorer. I OHV (Over Head Valves) motorer henger ventilene i motorblokken. Mest populære er OHC (Over Head Camshafts) motorene, når kamakslene ligger over kontakten og forbrenningskammeret, mellom sylinderblokken og hodet. Dersom du trenger sksosventiler til et bestemt bilmerke som, for eksempel, Ford, skal du finne dem enkelt på nettbutikken vår; søk etter delnummeret fra bilens håndboka. Hos oss finner du også inntaksventiler, ventildyser og ekspansjonsventiler.
Hvordan å oppdage feil på eksosventil
Først inspiseres ventilen visuelt for å evaluere tilstanden. Kontroller at komponenten er riktig plassert og at størrelsen på ventilsetet er tilstrekkelig. Ideelt bør sistnevnte være mellom 1,15-1,5 mm. Mål deretter avstanden mellom komponent og stempel. For å gjøre dette, trekk stempelet ut så mye som mulig. Optimal avstand er på 2,5 mm. Dersom måleresultatet er mindre enn denne verdien, kan ventilen treffe stemplet og det vil umiddelbart ødelegge ventilen.
I tillegg er det nødvendig å kontrollere hvor tilskitnet delen er. Dersom det er betydelig med forkoksningsrester på delen, eller forbrenningsrester og rester av gammel olje, må komponenten renses. Bruk sammensetninger som inneholder alkohol for rengjøring.
Du merker at eksosventilen trenger diagnostikk ved følgende tegn:
- Eksostrykket økes
- Brennstoffblandingen tennes spontant i sylindrene på motoren
- Økt drivstofforbruk
- “Sjekk motor” lyser på instrumentpanelet
- Motoren blir raskt overbelastet
- For mye fuktighet blir kondensert på motoren
- Det lukter drivstoff i kupeen
Årsak til funksjonsfeil på eksosventil
Eksosventilene er beregnet for bruk i aggressive forhold: de eksponeres konstant for høyt trykk, kjemikalier og ekstreme temperaturer, som noen ganger overstiger 650 °C. Derfor kreves det spesielt sterke produksjonsmaterialer og nøye overholdelse av den teknologiske prosessen. Selv den minste feil under produksjon kan redusere levetiden til komponentene betydelig. I dag er fabrikkfeil den vanligste årsaken til feil på eksosventil.
I mange tilfeller forårsakes feil på ventiler av systematisk overoppheting. Det kan være forårsaket av ulike grunner, inkludert bruk av drivstoff av dårlig kvalitet. Drivstoff med lavt oktan forårsaker detonasjonen under forbrenning. Det resulterer i en brå økning av temperatur og tidlig slitasje på komponenten. Lignende konsekvenser kan være forårsaket av feil på drivstofftilførsel, noe som hindrer prosessen med å danne brennstoffblanding. Konstant eksponering for kritisk høye temperatur kan resultere i deformert ventilstamme, og komponenten kan bli blokkert.
Feiljustert ventilklaringer, topplokk som er ikke tilstrekkelig festet til setet, akkumulering av karbonrester på kontaktflater, slitasje på individuelle deler samt tilsmussing og løs returfjær kan redusere effektiviteten på varmeutveksling betydelig. Som et resultat, blir topplokket konstant eksponert for forbrenning fra overoppheting, tettheten på sylinderen blir ødelagt og det oppstår feil på motor.
Reparasjon og utskiftning av eksosventil
Reparasjon kan ikke eliminere skader på komponenten. Til tross for det faktum at ventilen er laget av meget sterkt metallegering, dersom ventilen smeltes eller deformeres, bør den bør skiftes ut.
For å installere en ny komponent, ta av topplokket. Erstatningen bør overlates til en servicestasjon.
Etter at ventilen er skiftet ut, bør den festes til topplokket. En spesiell slipemasse brukes til dette formålet.
For korrekt montering av motor, anbefaler vi at delene merkes under demontering. Etter at motoren er installert, bør en foreta en testkjøring med middels motorturtall.