
Oljepumpe bil
Oljepumpe for
Oljepumpe: nyttig informasjon
Oljepumpen brukes for å pumpe oljen fra sumpen inne i oljekretsen. Den er svært viktig for bilens smøring. Dersom du vil at oljen ikke inneholder skitt, ligger oljefilteren direkte bak pumpen. Meste forbrenningsmotorene har tannhjulspumper som fungerer på prinsippet av deplasement. Oljen leveres ved hjelp av de bevegende tannhjul. Dette enkelte prinsippet vistet seg effektivt. Oljepumpen kan innlemmes i veivhuset sammen med oljepannen. Iblant kan den også installeres separat på motoren.
Funksonen til oljepumpen kan sjekkes med en oljetrykkmåler. Måleren installeres i steden til en oljetrykk bryter. Uten dette utstyr kan man ikke få en diagnose. Designet til oljepumper tillater dem å fungere i bilens hele livet. Bare på svært lange kjørelengder kan feil ved pumpen skje. I rare tilfelle kan feil ogsa resultere fra feil ved material. Reparasjonen til oljepumpen blir svært dyr, samt erstatningen.
Derfor må slike oppgaver utføres i et verksted. Oljepumpen må ikke erstattes uten å ha sjekkt oljetrykk først. I tillegg, alle andre mulige problemer sjekkes foran erstatningen. Pakningene kan også være grunn av lavt oljetrykk. Dersom du tror at pumpen din er ødelagt, kan du kjøpe en høy kvalitet reservedel hos oss! Nettbutikken vår har også mange andre bildeler. Du kan finne bremseskiver, bremseblokker, startmotorer, driveakslinger, speil og bremsetrommeler. Søker du etter en reservedel for bilen din, så skal du finne den her!
Hvordan oppdage feil på oljepumpe
Oljenivået bør kontrolleres minst en gang i måneden. Kontroller først pumpens tannhjul. Komponenten bør ikke være utslitt eller skadet fra mekaniske støt. Skru deretter løs boltene på stempelet for oljetrykkreduksjonsventil og fjern komponenten. Sjekk at drev og deksel ikke er skadet. Etter dette kan du sjekke slitasjenivå på fjær og om filteret er tilstoppet.
Du merker at oljepumpen trenger diagnostikk ved følgende tegn:
- Utilstrekkelig smøring på komponentene
- Deler av motoren bli overopphetet
- Oljetrykk i smøresystemet faller
Årsak til feil på oljepumpe
Mellomliggende komponent, mellom veivhus og pumpe, er oljesugerør. Oljen flyter gjennom den. Skittent veivhuset kan være en faktor som medfører tilstopping av oljesugerør og pumpens effektivitet svekkes raskt. Bruk av dårlig olje og lavt oljenivå kan også fremprovosere rask forringelse av komponenten.
Dersom den ikke erstattes i henhold til foreskrevet skjema, eller kjøretøyet driftes i støvete terreng, kan det føre til for tidlig slitasje på komponenten. Det resulterer også i at smuss samler seg på overflaten av trykkavlastningsventilen og den setter seg fast.
Årsaken til mekanisk skade på gir kan være støtslag fra kollisjon eller at du kjører på en hindring. Det kan ofte skje at pumpen svikter på grunn av ekstrem kjørestil og hyppig terrengkjøring i høye hastigheter.
Reparasjon av oljepumpe
Ved mindre feil kan komponenten repareres. Demonter først pumpen og evaluer tilstanden på trykkavlastningsventilen, før du rengjør den. Selve komponenten bør skylles i bensin og smøres med olje. Dersom veivhuset er tett, tapp av olje og skyll pannen og oljesugerøret.
Erstatning av oljepumpe
Gjennomsnittlig levetid for pumpen er 150 000 km. Komponenten bør erstattes ved lav effektivitet. For å demontere pumpen, fjern pannen og skru løs pumpen med festebolter. Fjern deretter oljesugerøret.Skyll pannen og erstatt pakningen. For å montere ny pumpe, gjenta de samme trinnene i motsatt rekkefølge. Fest til slutt motorfestene og fyll motoren med ny olje.