
Veivlager bil
Veivlager for
Veivlager: nyttig informasjon
Hvordan å identifisere defekter i det rådelageret
Diagnose av den forbindende råden er ikke bare tidkrevende, men det krever også spesialutstyr. Dette er grunnen til at det er best å få jobben gjort på en servicestasjon.
Å sjekke status på hoved lagrene til veivakselen blir gjort i flere trinn. Først, må du måle oljetrykket i hovedlinjen. Et spesielt manometer blir brukt for dette formålet, utstyrt med en tilknyttet hylse og en demper for å jevne ut smøringens pulsering. Du trenger å koble den til oljefilterhuset og måle oljetrykket når motoren er varm på tomgang.
Hvis trykket er lavere enn normalt, går vi videre til neste trinn av diagnosen: lytte etter motorbank med et automotivt stetoskop. Kontrollen utføres med avslått motor, og motordrift blir simulert ved hjelp av en kompressor-vakuumpumpe. Rådelagrene produserer vanligvis en middels høy bankelyd, men høyere enn den for rammelagrene.
Når bankelyder kan høres blir klaringen mellom de møtende komponentene målt ved hjelp av spesialutstyr. Hvis de overskrider det som er lov, vil motoren bli demontert og lagrene sjekket. Forandring på overflate fargen, flassing, korrosjon og deformering indikerer ikke bare at delene må byttes, men viser også til hvorfor skaden har skjedd.
Følgende symptomer indikerer behovet for å diagnostisere rådelager:
- banking når motoren er oppvarmet, ledsaget av blinking av oljetrykk varsellampen;
- lavt oljetrykk;
- spontan motor stopp.
Årsaker til svikt i rådelageret sin tilkobling
Forbinende rådelager jobber under omstendigheter med økt belastning og er veldig utsatt for slitasje. Tidlig slitasje kan oppstå på grunn av et økt trykk i motorens smøresystem, bruk av dårlig eller under standard kvalitet olje, eller for lav viskositet: for tynn oljefilm opprettholder ikke høye belastninger og blir ødelagte. Dette resulterer i overoppheting av veivtappene og lagre, disse smelter og deformeres.
Utilstrekkelig oljefilm styrke kan også oppstå hvis drivstoff eller frostvæske slipper til inn i motorens smøresystem, siden da blir smøringens viskositet redusert. Sammensetninger med høy viskositet er også ødeleggende for motoren, siden helt fra du starter den, spesielt i kald sessonger, blir komponentene ikke tilstrekkelig smurt.
Tidlig slitasje av den forbindende rådens komponenter kan også være på grunn av sen eller utskifting av olje eller oljefilter. Urenheter som er i smøringen kan fungere som slipende partikler, som fører til økt oppriping av de møtende overflatene.
Levetiden til rådelager er veldig avhengig av kjørestil. Hyppig småkjøring, kjøring på lavt turtall, starte for brått og akselerasjon fører til slitende deformering av delene og korrosjon. .
Bytte ut rådelageret sin tilkobling
Utbytting av delene blir gjort ved hver store motorreparasjon på et obligatorisk nivå. For store lager med større tykkelse blir installert i stedet for de slitte delene, og veivakselen blir dreid og polert. Restaureringsarbeid krever nøyaktighet, så det er kun mulig å gjøre det på en servicestasjon.