
Strekkbolter bil
Topplokksbolter for
Topplokksbolter: nyttig informasjon
Motorblokk skru har en montering funksjon – det er typisk for en skru. I biler gjelder det motorblokken, motorblokk pakningen og veivhuset. Målet til denne koblingen er særlig å sikre tettheten mellom motorblokken og ventildekslet. Det hindrer lekkasjen til motorolje, forbrenningsgasser eller kjølevæske. Moderne motorblokk skruer prosjekteres slik at de ikke trenger noen stram. Det skjer på grunnen til to komponenter. På den ene siden gjelder det den moderne skruetypen (fangenskruer, svært høy trykkraft); på den annen siden er det materialen til motorblokkens pakningen som praktisk talt ikke setter.
Nåværende metoden for moderne skrueforbindelser kan beskrives som en metode til rotasjonsvinkel kontroll. Ved prosjekteringen til skrueforbindelsen mellom ventildekslet og motorblokken må man ta hensyn til termisk kraft. Det gjelder den tidsvarierende oppvarmingen til motorblokkens skruene, motorblokken og veivhuset. Det er grunnen fangeskuer brukes på. Motorblokk skruene er varige deler. Egentlig må de erstattes bare når man erstatter pakningene. I denne tilfelle må de erstattes på grunn av deres egenart.
Når motorblokken, pakningene og motorblokk skruene må repareres må det utføres i et verksted. Spesialistene har en viss profesjonisme, erfaring og utstyr. Dersom du trenger enhver bildeler er nettbutikken vår her for deg! Her skal du finne høy kvalitet motorblokker, motorblokk pakninger, ekspansjonstanker, drivakslinger, bremsekaliper og mange andre.
Hvordan å oppdage feil på sylindertoppskrue for motor
Tilstanden på sylindertoppskrue for motor er svært viktig: de bør ikke være det minste skadet. Festene kan tåle belastninger på opptil 5000 kilo, når motoren går på maksimalt turtall. Pass på at gjenget på boltene ikke er tilstoppet. Skulle selv de mest mikroskopiske fremmedobjektene eller smuss komme seg inn i gjenget, kan topplokket bli ødelagt.
Det anbefales ikke å smøre gjengene på boltene med svært tyktflytende olje. Dette kan føre til at komponenten fastlåses.
Vær spesielt oppmerksom på tiltrekkingsmomentet på boltene. Boltene bør strammes med en momentnøkkel. Tiltrekkingsmoment defineres av motortypen og av hvilket materiale topplokket er laget av. Standard verdi er mellom 17-21 Nm. Verdien for en spesifikk kjøretøymodell bør være angitt i den tekniske dokumentasjonen.
Dersom det oppdages tegn til feil på boltene, bør de sjekkes umiddelbart. Ved riktig bruk kan komponentene vare opptil 200 000 driftskilometer.
Du merker at sylindertoppskruene trenger diagnostikk ved følgende tegn:
- Motordrift ledsages unødvendig støy
- Motoren vibrerer på høyt turtall
- Trykkfall i systemet
Årsak til feil på sylindertoppskrue
Boltene som brukes for å tette motorblokker, i moderne kjøretøy, har spesielle egenskaper. De er laget av et materiale som kan strekkes, i tilfelle gjentatt stramming. Det anbefales derfor ikke å bruke dem på nytt etter demontering.
Det er strengt forbudt å stramme bolter på TTY-typer på nytt, som brukes på sylindertoppskruer laget av aluminium. De kan ikke sikre ønsket komprimering av pakningen og kan bli ødelagt.
En annen grunn til at bolter blir ødelagt er feil tiltrekningsmoment under installasjon. Det er også viktig å bruke små mengder olje under installasjonen, ettersom overdrevne mengder med olje kan være årsaken til at komponentene blir pålitelig festet.
En hyppig årsak til skader på sylindertoppskruer er bruk av smøremiddel av dårlig kvalitet og mekaniske støt under reparasjon. Hvis du ikke har relevant erfaring, bør derfor justering, og om nødvendig reparasjon, overlates til fagfolk.
Erstatning av sylindertoppskruer
Boltene på topplokket blir ikke reparerte. De må erstattes selv ved den minste feil. Det anbefales å skifte ut alle boltene på én gang for å unngå ujevn belastning.
Kutt aldri til nytt gjenge på boltene. Det kan resultere i at de setter seg fast og skader på søkket i bolthodet. Ved disse tilfellene behøves det fullstendig utskiftning av topplokket.
Boltene skal strammes i en streng rekkefølge: fra kantene på topplokket til midten. Boltene strammes over tre trinn, noe som gjør det mulig å unngå deformasjon på pakningen og forhindrer at topplokket forskyves, og dermed forblir hele systemet tett.