
Motor stempel bil
Motor stempel for
Motor stempel: nyttig informasjon
Hvordan identifisere svikt på et stempel
Statusen til komponent kan evalueres under en grundig diagnostisering av sylinder-stemplene, som utføres på en teknisk servicestasjon. Til å begynne med, ved hjelp av egnet utstyr, måler man kompresjonen i sylindrene og veivhus gassutslipp, og forbrenningskamrenes tetthet blir også sjekket. Deretter, om nødvendig, blir motoren demontert og skadeomfanget av dets komponenter evaluert.
Hvis du velger å gjøre dette selv, så be assistenten din å starte motoren, la den stå på tomgang og for deretter å trykke inn gasspedalen hardt. I samme tidspunkt hold et blankt ark imot eksosrøret. Olje flekker på papiret indikerer som regel slitasje på sylinderstemplene.
Du kan gå ut i fra at stempelet trenger en sjekk ved følgende symptomer:
- et økt oljeforbruk;
- redusert motoreffekt;
- svart eller blå-grå røyk fra eksosrøret;
- tennplugger som er dekket med sot;
- du finner olje i luftfilteret eller det tilhørende røret;
- ustabil tomgang, og girspaken vibrerer;
- merkelige lyder høres når motoren går, som blir mer merkbart ved lavere turtall eller under tung belastning.
Årsaker til svikt i stempelet
Enhver situasjon der prosessene som foregår i forbrenningskammeret blir utsatt, er skadelig for stempelet. For eksempel, en drivstoff-luft kombinasjon kan brenne lengre enn vanlig på grunn av feil med drivstoffsinntaket eller med turbo systemet, eller fordi luftfilterbytte har blitt utsatt. Dette kan føre til at bunnen av stempelets overflate smelter. Og bruken av lav-oktan bensin fører til tenningsbank i motoren, noe som fører til erosjon og til slutt blir den ødelagt.
Avstanden mellom delen og sylinderen, feiljustert under fabrikkmontering, fører til at stempelskjørtet blir slitt ut for tidlig. Samme effekten kan også komme fra overoppheting av motoren.
Mangel på olje eller for lavt oljetrykk i smøresystemet er skadelig for stempelet: fraværet av et oljelag mellom metallflaten fører til overoppheting, smelting og fastkiling. Forsømmelse av oljeskifte innen tidsrammen for bytte, fremprovoserer motorkanalenes forurensning og kjappere slitasje av bevegelige deler.
Stempelringene som har vært utsatt for virkningene av slitasje, deformering eller sprekkdannelse ikke er i stand til å sikre en pålitelig tetning. De varme gassene siver igjennom de dannede mellomrommene fører til at oljefilmen på sylinderveggene blir brent bort. Dette fører til riper i stempelets overflate.
Infiltrasjon av fremmedlegemer i forbrenningskammeret kan forårsake mekaniske skader på komponenten: fliser, sprekker og hull.
Reparasjon av stempelet
I noen tilfeller, brukes en sprøyte metode for å gjenopprette delens overflate og originale dimensjoner. Først, blir de skadde områdene renset og dekket med et spesielt stoff. Når dette har herdet blir området som har blitt behandlet, nedslipt, og så fjerne overflødige rester med en avbiter.
Noen ganger så blir en spesiell fjærbelastet ring installert sammen med stempelringen i den utslitte sporet for å redusere avstanden og å forbedre tettheten til stempelet mellom sylinderveggene.
Utskifting av stempelet
Hvis det ikke er mulig å reparere delen, så burde stempelet byttes ut med et nytt et. Hvis det er nødvendig, så blir den nye komponenten blir som regel større enn de andre, så under montering så burde komponenten dreies ned. I de fleste tilfeller, så blir sylinderboring og honing også nødvendig. Stempel bytte bør alltid bli utført på et service verksted.