Tilbake
Land
Tilbake
Mine kjøretøy
-
Reservedeler til bilen din

-
Informasjon
Veivhuset består av motorramme, sylinder og kuldeanlegg. Veivakselen ligger her. Iblant kalles hele motorblokken for veivhus. Generelt er veivhuset laget av jern eller aluminium. I sjeldene tilfelle brukes duktiljern, dersom spenningen til materialen er svært høy. Iblant er strukturer av sveiset stål mulige, særlig for svært store motorer. Veivhuset har en kjøling funksjon, fordi det fjerner heten som genereres i løpet av forbrenningen og videresender den ut.
I tillegg må veivhuset være svært stabilt, fordi det må tåle kraften som genereres i løpet av forbrenningen. Sylinderrørene som inneholder stemplene stemmer fra veivhuset. Mekaniske spenningen som genereres i løpet av bevegelsen til sylindrene er enorm, slik at veivhuset må ha tilsvarende dimensjoner. Skaden til hele veivhuset skjer svært sjelden. Erstatningen til denne delen er svært dyr, fordi nesten hele motoren må demonteres. Vanligvis skjer det bare at man må erstatte pakningen.
Installeringen til et nytt veivhus må utføres hos et verksted. Små feiler i løpet av prosessen kan lede til andre problemer. I tillegg er det nødvendig å bære tunge objekter, slik at føreren ofte ikke har tilsvarende betingelser for reparasjonen. Dersom du også trenger belte, beltedeksel, beskyttelserør, side blinklys, gaffelben hjuloppheng, bremsesylinder eller enhver andre bildeler kan vi hjelpe deg! Vår raske søkefunksjonen skal hjelpe deg i nettbutikken vår. Vi har en store variasjon av høy kvalitet varer.
Hvordan å oppdage feil på motorblokk
Motoren bør først diagnostiseres ved hjelp av en datamaskin. Dette tillater å sjekke korrekt driftssyklus for motor i henhold til slag, samt tilstanden på stemplene.
For grundigere kontroll, bør motoren fjernes fra kjøretøyet. Demontering av motor er en lang og omstendelig prosess som krever mye kunnskap og erfaring, og derfor anbefales det å overlate det til fagfolk på en servicestasjon.
Etter motorblokken fjernes og hode og stempler demonteres, bør komponenten kontrolleres for skader på innsiden.
Levetiden på motorblokken er ikke begrenset til en viss varighet. I de fleste tilfeller, behøver den ikke å erstattes i løpet av kjøretøyets levetid. Likevel, ved feil drift på motor eller hvis fremmedlegemer har kommet seg inn i motorblokken, må komponenten erstattes. Smøremidler og drivstoff av dårlig kvalitet forårsaker at komponenten tilstoppes.
Du merker at motorblokken trenger diagnostikk ved følgende tegn:
Årsak til feilfunksjon på motorblokk
Motorblokken utsettes konstant for intense, mekaniske belastninger. Derfor kan årsak til tidlig slitasje på komponenter være dårlig produksjonskvalitet.
Utilstrekkelige mengder med smøremiddel og overoppheting av stempelstanglager kan ofte resultere i ødelagt stempelstang, mekaniske skader på bunnen av komponenten og ødelagt veivaksel. Riper på midtre del av sylinderen forårsakes av feilmontert stempelpinne.
Bolter på topplokket som strammes feil kan være årsaken til sprekkdannelser i sylinderhylsen. Høyt trykk på grunn av vanninntrenging i kjølevæsken kan resultere i sprekker på sylinderhylsen.
En hyppig årsak til at delen deformeres, eller at det oppstår grat på den, er at motoren overopphetes.
Årsaken til sprekker på komponenten er kraftige temperaturendringer på innsiden. Dette kan forårsakes av at væske fryser fast på innsiden av kjølesystemet, alvorlig overoppheting og store belastninger på komponenten.
Reparasjon og utskiftning av motorblokk
Veldig ofte forårsakes feilfunksjon på motorblokk av smuss på komponenten. Merk deg at denne feil kan fjernes ved reparasjon. For å gjøre dette, fjern først veivhuset og demonter deretter det interne systemet, og rens delen. For å fjerne smuss på innsiden av komponenten, brukes sandblåsing i de fleste tilfeller.
Dersom blokken er skadet på innsiden eller individuelle komponenter er slitte, må ny komponent monteres. Dette er kostbart, og derfor bør en prøve å unngå skader som kan føre til erstatning.