Tilbake
Land
Tilbake
Mine kjøretøy
-
Reservedeler til bilen din
Glødepluggene kan enten diagnostiseres på en servicestasjon eller på egenhånd. Dette utføres ved bruk av ulike metoder. Du trenger et multimeter for den første metoden. Plasser enheten i modus for å måle motstand. Koble én probe til glødepluggens utgang, og den andre til karosseriet. Komponenten er defekt om kontakten er fraværende.
Du merker at glødepluggene trenger diagnostikk ved følgende tegn:
En av årsakene er at levetiden til glødetråden har utløpt. Den er designet for å vare ca. 50-60 000 driftskilometer. Om du får problemer med komponenten mye før kjøretøyet har nådd disse tallene, er ofte årsaken at drivstoffutstyret er defekt. Feil på delen kan også være forårsaket av defekt regulator eller dynamo, høy spenning.
Dersom injektoren er tett eller utslitt, rettes sterke væskestråler mot arbeidselementet til glødetråden. Det fører til at skallet rundt glødetråden blir skadet, og blir skadet som et resultat av dette.
Glødepluggen blir overopphetet om releet er skadet. I så fall, blir skallet rundt delen deformert og smelter på overflaten, og glødetråden brenner ut. Selve releet kan være kortsluttet, eller ledningene kan være ødelagte eller slitte.
Feil på komponenten assosieres med feil bruk, produksjonsfeil og dårlig kvalitet. Ikke minst, så kan delen bli skadet ved feil installasjon og feil stramming.
Defekt komponent må skiftes ut. Denne oppgaven bør overlates til fagfolk på servicestasjoner, ettersom materialet på komponenten er svært skjørt og blir lett skadet ved feilmontering.
For å holde glødepluggene i god stand, bør de sjekkes hver sjette måned. Komponenten bør erstattes etter hvert 60 tusen driftskilometer.