
Fordelerrotor bil
Fordelerrotor for
Fordelerrotor: nyttig informasjon
Fordelerens rotoren ligger i fordeleren som er en fundamental del av hver motor. I huset (?) er det et fordelerlokk; derfra går startkablene til tennpluggene. Tennpluggenledningen som fører fra spolen til fordeleren er også tilknyttet til den. Innenfor denne komponenten roterer fordelerens rotoren i en sirkel og dermed provoserer elektrisk kontakt ved å komme til de enkelte kontaktområdene av de enkelte sylindrene. Men kontakt områdene av fordelerens rotoren ikke røre indikerte tenningkontakter. Innenfor denne modulen kommer spenningentil 30.000 volt og strømen overvinner luften uten problemer. Likevel, på grunn av denne strømen er slitasje til fordelerens rotoren mulig.
Før erstatningen til fordeleren er det nødvendig å frakoble den elektriske strømkilden til kjøretøyet og blybatteriet fra den elektriske kretsen. Så blir det lett å erstatte fordeleren.Personene som har noen tekniske ferdigheter kan erstatte fordelerens rotoren selv for å spare på reparasjonskostnader.
I nettbutikken vår skal du finne riktige reservedeler for å kunne erstatte ikke bare fordelerens rotoren, men også tennspolen. På grunn av våre innovative design og søk kan du raskt finne tilsvarende reservedeler for motoren din. Søket blir enda enklere ved å logge inn med registreringsnummeret ditt. Vi har et bredt utvalg av bildeler. Vi tilbyr bremseklosser, bremsesko, motoroppheng til de beste prisene. For omfanget av støtdemper lagrene tilbyr vi originale reservedeler!
Hvordan identifisere defekt fordelerrotor for tenningssystem
For å diagnostisere komponenten, mål arbeidsmotstanden. Komponenten kobles til den elektriske kretsen på målebenken, og deretter kobles et ohmmeter til. Normal motstand for kontaktene til tenningssystemet er 5-6 KOhm og 1 KOhm for kontaktløse system. Resistoren bør også sjekkes.
Rotoren kan testes på følgende måte: trekk den midterste ledningen fra fordelerlokket, slå på tenningen og ledningen i en 3 mm avstand fra komponentens kontakter. Dersom en gnist observeres i samme øyeblikk som kontakten åpnes, er rotoren defekt.
Etter at komponenten inspiseres, kontroller at ingen sprekker er tilstede og sjekk kontaktene. Sjekk også avstanden mellom rotor og kullkontakt. Dersom det er større avstand enn 1 mm, vil kullkontakten kortslutte raskt. Avstanden mellom kontaktene til selve komponenten bør ikke overskride 0,45 mm.
Du merker at fordelerrotoren krever diagnostikk ved følgende tegn:
- Motoren kveles brått
- Motoren fusker
- Motoren starter ikke ved første forsøk
- Kjøretøyet beveger seg rykkete
Årsak til funksjonsfeil på fordelerrotor for tenningssystem
Hovedårsaken til tidlig slitasje på komponenten er dårlig kvalitet. Oksiderte kontakter på fordelerrotor under drift er et vanlig fenomen, samme som for koksningsrester. Disse defektene bør fjernes etter hver 10 000 km., ellers vil effektiviteten på komponent reduseres og resultere i fullstendig funksjonssvikt.
En ganske vanlig feil med fordelerrotor er elektrisk gjennomslag. Det oppstår på grunn av bruk av restaurert komponent. Komponenten er ofte utsatt for havari, når det oppstår sprekker på fordelerlokk og kondensert vann kommer seg inn under lokket.
Skader på ledningene til fordelerlokket, samt at de blir ødelagt, kan resultere i åpen elektrisk krets og svikt i komponenten.
Komponenten kan smelte på overflaten på grunn av økt motstand og overoppheting av resistoren som er montert på innsiden.
Erstatning av fordelerrotor for tenningssystem
Komponenten lar seg ikke reparere. For å erstatte den, fjern fordelerlokket ved å fjerne monteringsmutterne. Deretter, trekk rotoren forsiktig ut (for å ikke skade kontaktene) og monter en ny på samme sted. Du må være ekstremt forsiktig mens du gjør dette: dersom stiftene skades, må hele tenningsfordeleren erstattes.