Tennspole bil
Tennspole for
Tennspole: nyttig informasjon
I enhver bil som er utstyrt med forbrenningsmotor finnes det en tennspolen. Det gjelder en tenning-spenning transformator. Tennspolen er tilkoblet til en tenningslås, en tenning fordeler og tenningssystem bryter. Når tenningen driver vises et magnetfelt i tennspolen. Dersom bryteren slår på kretsen i den hovedtennspolen, så genereres en høyspenningspuls. Etterpå leveres pulsen til tennpluggene. På tenningsgap oppstår en gnist som tenner luft-drivstoffblandingen.
I moderne biler finnes det flere tennspoler, slik at hver sylinder har sin egen spole. Dersom det er feil, en av sylindrene driver fortsatt og bilen kan kjøre. Mange biler har bare én tennspolen. Dersom feil skjer, kreves en fullstendig erstatning av spolen. Teoretisk er det mulig å erstatte spoleblokken, men det finnes ingen grunn til det. Tennspolen er ikke dyr.
Da det gjelder høy spenning, la spesialistene erstatte spolen. Uriktig erstatning har alvorlige og irreversible konsekvenser. Tennspolen har en sylindrisk form og du kan raskt finne det. I alle fall, fjern ikke spolen når tenningen driver. I nettbutikken vår kan du kjøpe en original tennspole. Vi har et stort utvalg av reservedeler. Her kan du kjøpe koblingplate, vindusvisker, olje radiator, støtdemper, drivstoffnivå sensor, turboloader, sidevegg, dekk og andre reservedeler du trenger!
Coilen’s feil
- coil er skadet;
- slitasje av delen ;
- tennspoler er overopphetet;
- tuppen av spolen er utslitt;
- tenningsblokken er brutt av.
Tegn på coilen’s svikt
- krenkelse av hyppigheten av kurs på motorstempelet, spesielt ved høy fuktighet;
- maksimal effekt på en bil blir betydelig redusert;
- høyt forbruk av drivstofforbruket;
- "Check Engine" indikatoren lyser.
Årsaker til coilen’s svikt
- tennplugger av dårlig kvalitet;
- motoren er overopphetet;
- økning i ekstern temperatur, skitt og støv har innvirkning på reservedelen ;
- ødelagt isolasjon av spolen på å nå 35. volt;
- slakke ankringsplasser ;
- spole vibrasjoner;
- svikt i den elektriske kretsens modus.
Diagnostikk
En trenger et spesialutstyr for å identifisere alle feil på coilen. Av deg selv, er det mulig å sjekke bare eksterne manifestasjoner. Spor av oksidasjon, mørke impregnering eller små flenger på reservedels saken vitner om feil.
Selv ubetydelige tegn på feil i coil pålegger eieren av kjøretøyet å sjekke delen på verksted umiddelbart. Først av alt, vil tjenestemenn sjekke motstands indikatorer på tennblokker (primære og sekundære). Et multimeter og et ohmmeter blir brukt til dette formål. For en primærspole , normale tall er omtrent 0,5-2 ohm. Standard indikatorer av en sekundærspole svinger i området fra 6 til 15. ohm. Eksakte indikatorer på motstand er spesifisert av produsenten av kjøretøyet i den tekniske dokumentasjonen.
Spolen bør skiftes etter 60-80 th kilometer med drift. Det er ønskelig å utføre diagnostikk minst to ganger i året eller hver 30. kilometer med drift.
Reparasjon og utskifting av coilen
Tennspolen kan ikke repareres. Oksygen kommer inn i reservedelers bolig vil bare forverre . Utskifting er nødvendig selv med liten påvisning av feil.
Riktig drift av tennspolen er avhengig av riktige ledningsforbindelse. Utskifting av detaljene tar en kort periode av tid, men krever hjelp av kvalifiserte teknikere.