
Remskive veivaksel bil
Remskive veivaksel for
Remskive veivaksel: nyttig informasjon
Hvordan å identifisere feil på reimhjul på veivakselen
Det anbefales å inspisere veivreimhjulet hver 60.000 km. Sprekker eller deformasjon på det elastiske elementet, avflaking av metall- og gummideler, sprekker på senteret av hjulet eller i nærheten av festehullene og flekker av forskjellige farger på overflaten av den ytre delen er indikasjoner på at komponenten bør erstattes.
Mangler på synlige defekter er ikke alltid en garanti for at komponenten er i god stand. For å sjekke om den fungerer, er det nødvendig å markere hjulet fra senter til kant, og deretter starte motoren og aktivere forskjellig utstyr (AC,servopumpe,dynamo), for å utsette drivreimen for maksimal belastning . Neste, må du stoppe motoren og sjekke at merkingen samstemmer.
Du kan gå ut i fra at reimhjulet trenger en diagnose basert på følgende symptomer:
- drivreimen har blitt for fort utslitt;
- merkbare vibrasjoner i kupéen;
- mens motoren går så kan merkelige lyder høres fra under panseret: ulyder, banking eller plystring;
- dynamo relé eller sikringer som stadig vekk ryker.
Årsaker til svikt på reimhjul på veivakselen
Reimhjulet på veivakselen har en begrenset levealder, og er en av komponentene som skal byttes ut før den oppgitte tiden tar slutt. Delens gjennomsnittlige levealder er fra 90.000 til 120.000 km.
Hvis delen slites ut før antatt, kan årsaken være at den utsettes for et hardt miljø. Temperatursvingninger, inntrenging av væsker som drivstoff og oljer, fører til nedbryting av det dempende elementet og hjullageret.
Levetiden av komponenten avhenger i stor grad også av betingelsene for bruk av kjøretøyet. Bykjøring, ofte ved lave turtall, brå akselerasjon og bremsing skaper stor belastning på enheten.
En årsak til svikt i hjulet som er vanlig er feil ved installasjon. Bruken av utstyr som ikke er egnet, eller gamle bolter for eksempel, for heftig eller slakk stramming av festene, store sjokk belastninger kan føre til at delen sprekker. Etter installasjon er det nødvendig å sjekke at driftselementene er i samstilling; i tillegg er reimbytte anbefalt, hvis ikke er det større risiko for tidlig slitasje av reimhjulet.
Noen ganger har årsaken til svikt hos reimhjulet med montering av ekstrautstyr som ikke produsent har sett for seg, for eksempel AC eller en ekstra dynamo.
Utskifting av veivaksel-reimhjulet
I tilfelle den svikter, bør hjulet skiftes ut. Å installere en ny del for seg selv er ikke vanskelig, en spesialverktøy er nødvendig: En drevholder, en latmannsarm, en avtrekker og en dyp hylsenøkkel. I følgende rekkefølge bør det utføres:
- Heis bilen i en løftebukk.
- Fjern forhjulene,
- Fjern motordekselet, dynamobeltet og luftfilteret.
- Hold hjulet ved hjelp av spesialverktøy, skru løs bolten. For å gjøre dette må du ha en fastnøkkel med rett dimensjon og et brekkjern.
- Fjern delen med en avtrekker.
- Rens festesetet der den nye delen skal på for smuss, og innsett delene med fett.
- Installer den nye delen i motsatt rekkefølge. Det er nødvendig å stramme festebolten med det oppgitte momentet i den tekniske brukermanualen til bilen.