Hjullager bil
Hjullagersett for
Hjullagersett: nyttig informasjon
Lager er brukt for å rotere hjulet på navet med mindre motstand. Den overfører kraften for å rotere hjulet til akselen. På bakakselen er bærende moduler ofte brukte. Ved utskiftning av en del, er modulen helt erstattet. På forakselen det er installert vinkel kontakter, koniske roller, eller radiallagre. Dette avhenger av bilmodell. Å installere og demontere hjul bærer er gjort med et spesielt verktøy. Derfor vil det være nødvendig å gå til bilverksted hvis lageret er defekt.
I løpet av tiden hjullager (wheel bearings) slites ut. Når lageret slites ut, øker støynivået. Spesielt høy lyd er når du svinger. Økt støynivå ved kurvekjøring mot venstre angir en defekt på høyre side. Noen ganger kan en spill vises på grunn av slitasje. Dette problemet kan diagnostiseres. Når du dreier på rattet trykk en gang på bremsen og en gang uten brems. Hvis klaringen skjer i det siste tilfelle, er problemet med lageret.
Hvis det er en feil, må du bytte lageret. For å reparere den trenger du en spesiell trykk for å trykke en ny lager i. Ikke prøv å erstatte lageret selv ved hjelp av en slegge. En defekt lager må være erstattet som det er farlig å kjøre med en defekt lager. I vår nettbutikk vil du finne noen reservedeler du trenger til din bil: hjulbrems sylinder, master sylinder, styring slåsshansker, bremsesko, vindu løftere, frontlykter, lufttørker, drivstoff og olje filtre.
Hvordan oppdage feil på hjulnav/lager, sett
Sjekk tilstanden på lageret når bremseklossene skiftes ut, uansett driftskilometer. Tilstanden på komponenten kan sjekkes på flere måter. Gjør en skarp venstresving i en hastighet på 10 - 15 km/t. Dersom du ikke lengre kan høre unormale lyder, indikerer det feil på lager for venstre hjul. Kontroller deretter det høyre hjulet på samme måte. Mer grundig diagnostikk krever spesialutstyr.
Du trenger et løft eller en jekk. Løft kjøretøyet, start motoren, bytt til fjerde gir og øk hastigheten til 80 km/t. Deretter koples kløtsjen inn og giret ut, og lytt nøye etter hvilket av hjulene lyden kommer fra. Du kan også prøve en annen metode. Drei hjulet på kjøretøy, med oppheng, vertikalt og deretter horisontalt. Selv ved bare litt dødgang, er det en indikasjon på defekt lager eller styringssystem. Deretter må du trykke på bremsepedalen samtidig som du svinger hjulet vertikalt (du trenger en assistent). Hvis det oppstår dødgang, må komponenten skiftes ut.
Du merker at settet for hjulnav/lager trenger diagnostikk ved følgende tegn:
- Banking og økt vibrasjon under bevegelse
- Kjøretøyet svinger ut ved bevegelse rett frem
- Karosseriet heller under bremsing eller i skarpe svinger
- Unormale lyder
- Felgene blir overopphetet
- Ujevn dekkslitasje
Årsak til funksjonsfeil på hjulnav/lager, sett
Hovedårsaken til feil på hjulnav/lager er kjøring på dårlige veier: komponenten utsettes for høye belastninger, og kan få sprekker og hakk.
Hjulnav/lager har ganske lang levetid. Tidlig slitasje kan forårsakes av bruk av upassende smøremidler eller mangel på smøremiddel. Dessuten kan levetiden forkortes på grunn av inntrenging av smuss, slipende partikler og vann. Den kan også påvirkes av dårlig kvalitet på delen og feil installasjon. Feiljustert klaring kan også være årsaken til at komponenten forskyves, og blir skadet som en konsekvens av dette. Feilbalanserte hjul kan også forårsake svekket driftsdyktighet på lageret.
Erstatning av hjulnav/lager, sett
Hjulnavet/lageret bør erstattes etter hver 130 - 190 000 driftskilometer. Vær oppmerksom på følgende anbefalinger:
- Observer klaringen når konisk rullelager monteres
- Ikke bruk ikke skarpe gjenstander under erstatningen, ettersom de kan skade komponenten
- Når komponenten monteres på akselen, bruk en dor for å skape trykk mot den indre ringen
- Når du trykker inn lageret, bruk en dor for å skape press mot den ytre ringen.