
Injektor bil diesel og bensin
Innsprøytningsdyse for
Innsprøytningsdyse: nyttig informasjon
Sprøyteventilene brukes for å levere drivstoff til forbrenningskammeret. De ligger foran inntaksventilen. I dag brukes i moderne diesel motorene et Common Rail system. I gamle diesel motor modeller reguleres sprøyten av hydrauliske systemer. I forbrenningsmotorer bruker elektromagnetiske ventiler med elektrisk kontroll. Presis innsprøyting løser alle problemer når det gjelder optimal bruk av motorkraft.
Dersom sprøyteventilen er feil påvirker det forbrenningen. I meste tilfelle skjer det på grunn av at drivstoffet ikke er sprøytet regelmessig. Det høres banking i motoren og mer av det usprøytete drivstoffet brennes. Andre problemer vises dersom sprøytejetet ikke installeres riktig. Dersom sprøyteventilene er rettete mot sylinderveggenen brenner olje ut og de så-kallte rustne flekkene skapes. Dessuten kan det forårsake overoppheting som leder til stempel utbrenning. Dersom det er feil ved forbrenningen, kan føreren høre rare bråk i motoren. Det er grunn til å sjekke motoren og særlig sprøyteventilene. I gamle biltypene kan du gjøre det uten hjelp. Men moderne biler har aller slags elektroniske enheten og det kan være vanskelig å sjekke dem. Søker du etter generator, poli-V belter, klimaanlegg kompressor, bagasjerom eller andre reservedel? Bruk søkfunksjonen i nettbutikken vår; vi tilbyr et stort utvalg av bildeler!Hvordan å oppdage feil på innsprøytningsventil
For å kontrollere tilstanden på komponenten, bør innhold av karbonmonoksid og hydrokarboner i eksosgassene i hver sylinder vurderes. Hvis injektoren er i orden, bør ikke oppnådde resultater være forskjellige.
For å sjekke at drivstoffet sprøytes inn riktig, koble et oscilloskop til kjøretøyets karosseri og injektorens kontrollenhet. Feil oppdages ved kurver på skjermen til enheten.
Sjekk deretter tilkobling på kablene. Bruk et ohmmeter for å gjøre dette. Diagnostikken som er beskrevet ovenfor utføres med bruk av spesialiserte enheter, og bør derfor utføres på en servicestasjon.
Du merker at innsprøytningsventilen trenger diagnostikk ved følgende tegn:
- Kjøretøyet beveger seg på en ujevn måte (med rykk og fusking) når motoren driftes på høyt turtall
- Motoren fungerer feil på tomgang
- Økt drivstofforbruk
- Motoren mister kraft
- Brent hull på komponenten
- Motoren fusker
- Svekket ytelse på kjøretøyet
- Katalysatoren er defekt
- Innsprøytningsdyse er karbonisert
- Eksosgassene har blitt mer giftig
Årsak til funksjonsfeil på innsprøytningsventil
Den mest hyppige feilen på innsprøytningsventilene er tilstopping. Komponentene er utsatt for høye temperaturer under drift, noe som resulterer i at hullene i dysene karboniseres med harpiks som finnes i drivstoffet. Dette kan også være forårsaket av dårlig feste av låsekjegle. Forkoksningsrester på 5 µm resulterer i reduksjon på dysens strømningshastighet med 25%. Når det brukes bensin av dårlig kvalitet, som inneholder små, solide partikler, tilstoppes mikromaskefilteret som er beregnet for rengjøring av drivstoff, og størrelsen på doseringsstrupeskiven og formen på injisert drivstoffsprut forandres.
For tidlig slitasje på injektorer og nåler i stiftene som låser seg fast kan være forårsaket av komponenter av dårlig kvalitet. Nålene setter seg også fast på grunn av utilstrekkelig rengjøring av drivstoff eller feilmonterte deler.
Mekaniske skader på injektorer er forårsaket av uforsiktig reparasjon eller av inkompetente fagfolk.
Reparasjon av innsprøytningsventil
Reparasjon er beregnet for å fjerne smuss fra komponenten. Komponenten bør rengjøres etter hver 40 000 driftskilometer. Drivstofftilsetninger hjelper med å unngå forurensning. For å forhindre forurensing, tilsett dem til drivstoffet etter hver 3000 driftskilometer.
Dersom tilsmussing av injektor ikke kunne forhindres, rens den ved bruk av et spesielt løsemiddel. For å gjøre dette, koble fra pumpen og drensrør og koble drivstoffledningen for innsprøytningssystemet til en testbenk med en tank, fylt med løsemiddel. La motoren gå på tomgang de første minuttene, deretter øk RPM gradvis. Hele prosedyren bør ta omtrent en time. Dersom komponenten er for skitten (du oppdager harde belegg), bør den demonteres. Ultralydrengjøring er svært effektivt. I dette tilfellet, bør komponenten dyppes i rensemiddel.
Erstatning av innsprøytningsventil
Dersom innsprøytningsdysene rengjøres regelmessig, kan levetiden nå 200 000 driftskilometer. For å erstatte komponenten, reduser først trykket i trykkrøret. Fjern deretter koblingsslangene som går fra luftfilteret, ledningsnettet til IAC-ventil (bypassventil for ekstra tomgangsluft) og ledningsnettet til gasspjeldsensor. Deretter kobles slangen fra drivstofftrykkregulator, og skru løs rørene som leverer drivstoff til trykkrøret. Etter dette skrur du løs boltene som holder trykkrøret på plass og fjerner den. Koble fra brakettene på injektoren og ta den ut; erstatt defekt komponent. For å kunne installere ny komponent, monter enheten i motsatt rekkefølge.