
Frihjul dynamo bil
Reimhjul dynamo for
Reimhjul dynamo: nyttig informasjon
Hvordan identifisere feil på dynamoens frihjul
Det er enkelt å sjekke tilstanden på delen selv. Når du skal gjør det, må du fjerne drivreimen fra frihjulet, dreie hjulet lett for hånd, og brått stoppe det. Hvis du kan føle at dynamorotoren fortsetter å rotere en god stund etter at hjulet har stanset, så er delen i god stand, hvis ikke må den byttes.
Deretter bør du forsikre deg om at delens låse mekanisme er i god stand. Du trenger å låse rotoren med et skrujern, og prøv så å rotere frihjulet i begge retninger. Hvis delen roterer fritt begge veiene, er delen ødelagt.
Du kommer fram til at dynamoens frihjul clutch trenger diagnose ved følgende tegn:
- risting eller vibrasjon i kupeen;
- klikkelyder, plystrelyder, støy fra motorrommet;
- oppriving eller for tidlig slitasje av beltet;
- blinkende lys fra ladelampen mens motoren går;
- dimme frontlykter;
- skramling under start eller stopp av motoren;
- olje på overflaten av dekslet av eller dekselet på frihjulet.
Årsaker til feil på dynamoens frihjul clutch
Dynamo frihjulet har en begrenset levealder med et gjennomsnitt på 100.000 km. Men i mange tilfeller kan komponenten svikte for tidlig. Som regel er dette på grunn av bruken av en komponent uten beskyttelsesdeksel eller sammen med en skadet pakning. Skitt og fuktighet som siver inn øker risikoen for korrosjon av metalldeler i frihjulet, og smøring som lekker sliper ned delen og vil akselerere en slitasje, overoppheting og til slutt et ødelagt lager.
Økning av slakke i lageret kan også være forårsaket av feil under monteringen av dynamobæringen. Et overdrevent stramt belte og forskyvning av reimhjul, valser og strammere vil i en betydelig grad øke belastningene på frihjulet, som forårsaker svikt. Ikke sjelden kan tilsvarende konsekvenser oppstå som følge av installasjon av ikke-originale deler, bygging av som ikke samsvarer til de opprinnelige.
Noen ganger er det for tidlig svikt av dynamofrihjulets clutch på grunn av lav kvalitet, i det tilfelle hvor bærekonstruksjonen bruker betraktelige flere rullere enn det som er nødvendig, for eksempel 4 i stedet for 12. Følgelig, de slites ut raskere.
Skifte ut dynamoens frihjulclutch
Hvis du fortsetter å erstatte komponenten selv, trenger du et sett med spesialverktøy. For å få adgang til området av frihjulet, på enkelte biler er det nødvendig å demontere drivstoffsfilteret og dynamoen. Denne operasjonen er ganske arbeidskrevende, og bør overlates til spesialister. Hvis du ønsker å bytte ut selv, følg instruksjonene nedenfor:
- Ta vekk minus polen fra batteriet.
- Heis og flytt til side luftkanalen, fjern de tilsvarende slanger, koblinger og kontakter.
- Ta ut drivstoff filteret.
- Løsne og fjerne reima fra reimhjulet, skyv strammelåsen med en nøkkel.
- Skru av festeskruene for dynamoen, og deretter bærebraketten med hengselet.
- Fjern dynamoen fra braketten, og roter den rundt sin egen akse.
- Skru mutteren som beskytter kablene vekk og frakoble koblingen.
- Fjern dynamoen/generatoren.
- Fjern frihjulet ved hjelp av en sekskantmutter for å holde veiven, og en momentnøkkel.
- Sett inn den nye komponenten, stram til med et moment på 80 ± 10 Nm.
- Husk å installere et plast beskyttende deksel, sett i dens fravær, siden monteringen uten dette ikke er tillatt.