
Katalysator bil
Katalysator for
Katalysator: nyttig informasjon
Bilkatalysatoren brukes ved å redusere nivået til skadelig stoff i eksos. Det gjelder praktisk talt karbonmonoksid, hydrokarboner og nitrogenoksider som omdannes i løpet av katalytiske reaksjonen til ufarlig stoff. I kjøretøy med bensinmotorer utføres det av en treveis katalyst som bruker rhodium, platina og palladium som katalyster. Den kjemiske reaksjonen som skjer reduserer skadelig stoff i eksos. I diesel motorer brukes oksidasjonskatalysatoren for å omdanne hydrokarbonene.
Det er rimelig å installere katalysatorer i gamle biler. På grunn av det er det mulig å oppnå bedre miljøstandarder som resulterer i betydelige skattefordeller. En billig alternativ er en mini-katalysator. Funksjonaliteten til katalysatoren bestemmes av eksoskvantitet. Rallende lyder indikerer en ødelagt katalysator. Den må erstattes. Feilen må repareres før den neste eksosnivå beslutningstesten. For miljøgrunner er det bedre å ikke utsette katalysatorserstatningen.
I meste kjøretøy ligger katalysatoren mellom lambdasonden og grenrøret. For å erstatte den forbrukte katalysatoren må eksossystemet demonteres. Vanligvis utføres det ved hjelp av en diamantskiven. For installeringen til ny katalysator kreves sveising. I tilleg kan flensen brukes. I nettkatalogen vår finner du mange andre reservedeler som skjermer, bremsesko, sylinderlås, baklys. Dersom du trenger ny lambdasonde eller enhver andre eksossystem komponenter finner du dem her!
Katalysator svikt
- ulike mekaniske defekter på delen:
- brudd eller krenkelse i et celle design;
- opphør av hastighetsøkning pga kjemiske reaksjoner av stoffer i katalysator .
Tegn på katalysator svikt
- motorstopp i hvilemodus;
- vanskeligheter når motoren starter;
- endring av farge på avgasser (veksten av en grå eller lys blå skygge);
- vanskeligheter ved akselerasjon og rotasjon økning;
- ukjente lyder i eksossystemet ;
- automatisk påslåing av advarselpæren "Check Engine" på dashbordet;
- veksten av drivstofforbruket stiger over normen på 1,5-2 liter per 100 km;
- Fremveksten av en fluorhydrogen lukt ved bruk av eksosanlegget ;
- Eksistensen av metallsagging på katalysatorkassen.
Årsaker til katalysator svikt
- forbruk av drivstoff med tetraetylbly forurensning;
- bruk av brensel av dårlig kvalitet;
- problemer med dannelsen av gassblanding og betydelig endring av vanlige funksjoner;
- inntrengning av smøreolje eller brennstoff inn i oksidasjonskatalysator ; indre celler av katalysator får skader;
- tilsmussing av katalysatoromformeren av de gasser som dannes når brennstoffet forbrennes;
- aktiv bruk av komponenten etter at perioden av dens drifttid er over;
- feil bruk.
Diagnostikk
Spesialisert utstyr er nødvendig for å diagnostisere feil på katalysatoren. Derfor kan bare kvalifiserte tjenestemenn gjøre dette arbeidet. Men det er ytre tegn som indikerer eksistensen av feil. Merkbare skader som finnes på ytre del av katalysatoren er blant dem. Etter å ha sett slike defekter, er det nødvendig å skifte ut en del raskt.
Eksperter måler produktiviteten av en celledelt utforming av manometeret som er festet ved den første oksygensensoren. Så blir motoren akselerert til 3000 rpm. På en trygg trykkindikatorer i systemet skal ikke verdien overstige 2,94 Pas eller 0,3 kgf / cm2.
Standard driftstid av katalysatoren utgjør 100-150 th kilometer av kjøring. Det er sterkt anbefalt å ikke overstige denne verdien og stoppe bruken av en utslitt del. Kammerenes kapasitetsreduksjon vil utgjøre en fare for driften av motoren siden det kan svikte på grunn av trykkøkning.