
Bakre eksospotte bil
Sluttlyddemper for
Sluttlyddemper: nyttig informasjon
Lyddemperen er bakdelen av eksossystemet. Den brukes for å redusere støynivået generert av bilen avgassene. En viss støy genereres under eksos. Støyen produsert av bilen dempes for den største delen av lyddemperen. Det er derfor en så stor betydning er knyttet til denne delen. Dersom du erstatter lyddemperen, kan du redusere bilens støyegenskaper uten ekstra innsats.
Utseenden spiller også en viktig rolle. Lyddemperen er synlig fra utsiden. Det er grunnen til at mange bileiere setter stor pris på stilig forkrommete lyddempene. Bilens kapasitet er også avhengig av lyddemperen, fordi man kan øke kapasiteten ved å bruke den riktige lyddempertypen. Og omvendt: uriktige lyddempertyper kan redusere bilens kapasitet. Korrosjon er den viktigste grunn til feil ved lyddemperen. Metall gjennomgår syrerangrep som skapes som resultat av bilens eksos prosessering. Tidligere eller senere slites lyddemperen ut; dette provoserer uriktige funksjonalitet og støynivået øker. Bilmekanikeren sjekker lyddemperens stand ved byrået i spissen.
Erstatningen av lyddemperen er en vanskelig oppgave. Det kan være vanskelig å skille detaljer fra hverandre på grunn av rust. Når lyddemperen er erstattet bør alle skruene, mutterne og pakningene også erstattes. Det er også viktig at lyddemperen plasseres løst, uten spenning, med nok klaring. Ellers kan det forårsake nye feil. Vi har et bredt sortiment, og du kan finne mye av reservedeler. Dersom du søker noen del til bilen din (flens, vindu løftere, tenning kabel, vannpumpe, bremseskiven eller kjøreanvisningene) bruk søkefunksjonen. Vi tilbyr deg en kvalitativ produksjon til lave priser!
Primære lyddemper feil
- brudd i primær potte forårsaket av mekanisk påvirkning;
- slakking av kontaktene;
- problemer med pakninger som skyldes bruk i overkant av frister av drift eller fysiske skader;
- trykkavlastning på systemet;
- overkant av frister av drift eller fysiske feil av isolasjon eller rør med perforering;
Tegn på primær lyddemper feil
- eksosrøret utgir høy lyd;
- gasser passerer gjennom andre deler av bilen, i tillegg til eksos pipen;
- motorkraft er merkbart redusert.
Årsaker til primære lyddemper feil
- brudd skjedde på grunn av trafikkulykke eller fysisk påvirkning;
- bruk av lyddemper overskrider tillatte levetid ;
- fremveksten av rust;
- forbruk av brensel av dårlig kvalitet;
- brudd på dempere.
Diagnostikk
Omtrentlig tidspunkt for primær stål (med unntak av aluminium) lyddempers bruk bør ikke overstige to-tre år. Etter det anbefaler vi ikke å bruke denne del. Mye bruk av de utstansede rørene reduserer kapasiteten av lyddemperen og tillater ikke eksosgass å filtrere utenfor. På grunn av disse rørenes trykk fører det til økning i temperaturen i motoren.
Eksosanlegget må forebyggende sjekkes hver femti th kilometer med kjøring. Sporty kjørestil og kjøring på dårlige veier er årsakene til hyppigere diagnostikk.
Primær lyddemper reparasjon og utskifting
Mindre fysiske skader eller små flenger i delen bedres ved de ordinære verktøy som sveising. Men slike tiltak er midlertidig siden det er nødvendig å gjennomføre fullstendig utbytting av denne del.
For bytting av delen er det nok å koble sjakkelen av lyddemperen og forankring av oksidasjonskatalysator . Da er det nødvendig å fjerne klemmer, separere dempere, oksidasjonskatalysatorer og trekke ut lyddemper. Prosedyren vil ikke ta mye tid. For å gjenopprette arbeidet med eksos-systemet, er det ofte nok å koble lyddemperen riktig.
Innstilling av lyddemper krever spesiell oppmerksomhet. Denne delen kan skade systemer tilstøtende til det som det er sterkt oppvarmet ved drift. Det er viktig å kontrollere plassering av lyddemperen på dempere og bærearmen . Også den bør ikke berøre andre detaljer på bilen som er ved siden av den.