
Eksosmanifold bil
Grenrør for
Grenrør: nyttig informasjon
Grenrøret er en del av eksossystemet. Det brukes ved å samle inn og ta ut avgasser fra sylinderhodet. Som bilen har flere sylindre, må grenrøret være plassert slik at det kan trekke avgasser på den optimale måten. Det er nødvendig å hindre situasjonen når eksosflytene forstyrrer hverandre. Dette oppnås ved å justere tenningsrekkefølgen. Som regel er de ulike strømmer av avgasser separerte og blir med hverandre heller sent. Etterpå overføres de til eksosrøret.
Grenrør er laget av støpejern og stål. Støpejern rør tåler høyere temperaturer, men stålet rør er mye enklere. I moderne biler brukes begge typer rør. Generelt skjer det feil ved grenrør fordi de slites ut. I løpet av tiden resulterer høye temperaturer og korrosjon i sprekker og hull. Små hull kan sveises opp. Dersom det skjer en alvorlig skade, er erstatningen nødvendig. Det er ganske lett å demontere det gamle grenrøret. Først må du fjerne platedekselet. Deretter skrus mutterne til grenrøret.
Å installere bildeler er selvsagt vanskelig. Som grenrøret ligger i nærheten av sylinderblokkene, må det være polert. Bare en spesialist kan gjøre det, fordi det kreves en høy grad av nøyaktighet og spesialverktøy. I alle fall, sjekk tettheten etter installeringen. I nettbutikken vår kan du kjøpe lagrene, bremsekaliper, drivakslinger, bremsebooster, belger, katalysatorer, luft tørkere og mange andre bildeler. Det er enkelt og billig å kjøpe bildeler på nettet!
Feil på manifold
- rusten komponent;
- manifolden ble skadet eller deformert som et resultat av mekanisk påvirkning;
- detaljen er slitt ut over tid;
- komponentens splinter er deformert.
Tegn på defekt manifold
- motoren lager ukarakteristisk støy når den arbeider;
- eksos kommer under panseret;
- drivstofforbruket øker;
- indikatorer fra lambdasonden overskrider normen;
- eksoslukt i kupèen.
Årsaker til defekt manifold
- detaljen er trykkløs;
- manifoldtemperaturen varierer;
- detaljen vibrerer;
- det er ingen svak, sammenføyd kant;
- pakningene er skadet eller utslitt;
- komponentens fikseringer er skadet.
Diagnostikk
Først må komponenten demonteres for å anslå dens tilstand. Det er nødvendig å starte med kollektorsjekk for å finne skader av mekanisk karakter, og geometrisk brudd. Deretter anslås tettheten på fikseringer. Systemet må være trykktett for at eksosen ikke skal flyte bort. Mer detaljert diagnostikk av komponenten vil kreve et spesielt stativ og datainventar.
Komponenten som er laget av støpejern varer i ca tre år, og kollektoren i rustfritt stål (ved fravær av skrammer), kan vare i sju år da slike detaljer ikke ruster.
Reparasjon og utskifting av manifold
Reparasjon kan eliminere ubetydelige mangler og skader på detaljen. Sveising kan brukes for å reparere små flenger. Imidlertid er det nødvendig å huske på at dersom kollektoren er laget av rustfritt stål, vil den miste del erav sine egenskaper, og vil bli mindre sterk. Forming vil kunne returnere komponentens opprinnelige form. Slike forebyggende tiltak vil forlenge manifoldens levetid. Dersom komponenten er rusten, må den skiftes ut.