Eksosanlegg til bil
Deler til Eksosanlegg
Eksossystem for
Hvordan å oppdage feil på eksosanlegg
Vi anbefaler å starte med akustisk analyse, det vil si at du bør lytte nøye til lydene som kommer fra løpende motor og eksosanlegg. Normen er en jevn lyd av middels volum, og fullstendig fravær av kunstige lyder (fra skrangling og hvining til plystring og pangelyder). Neste trinn er å utføre en visuell kontroll. Først av alt, vær oppmerksom på mekaniske skader, korrosjon og smeltede elementer. Dersom undersøkelsen ikke gir noen resultater, anbefaler vi å søke hjelp fra eksperter som kan gjennomføre en computerdiagnostikk på en servicestasjon.
Du merker at eksosanlegget krever diagnostikk ved følgende tegn:
- Tilbaketenning i eksosanlegget
- Hyppig overoppheting av drivverket
- Redusert motorkraft
- Merkelig lukt i kupeen
- Kunstige lyder under bevegelse
- Økt støy fra motor
Årsak til feil på eksosanlegg
En av de vanlige årsakene, som kan føre til defekte deler i eksosanlegget, særlig lyddemper og katalysator, er mekaniske skader. De dukker vanligvis opp når en kjører over hindringer, treffer steiner eller andre, faste gjenstander under bevegelse samt som et resultat av en bilulykke. Kjøretøy som ofte kjøres i terreng eller på veier med overflater av dårlig kvalitet er mer utsatt. Veisalt har også ødeleggende virkninger på komponenter i eksosanlegget.
Lyddemper og katalysator utsettes for påvirkninger fra fuktighet på grunn av sin beliggenhet. Det er derfor ikke-overholdelse av kjøretøyets lagringsvilkår eller drift i områder med fuktig klima ofte forårsaker korrosjon på disse elementene. Det kan også være ødeleggende å kjøre gjennom sølepytter: brå endring av temperatur kan føre til at pakningene til katalysatoren ødelegges.
Feil på andre system og enheter kan føre til feil på eksosanlegget. For eksempel, feiltenning som forårsakes av feil drift av frekvensventil eller oksygensensor ikke fungerer riktig, kan føre til en situasjon hvor en del av drivstoffet ikke forbrennes i motorens forbrenningskammer men i katalysatoren, noe som fører til at sistnevnte smelter. Bruk av drivstoff med dårlig kvalitet drivstoff (for eksempel med metalltilsetninger) eller olje som forbrennes under motordrift kan føre til tilsmussing av katalysator.
Noen ganger kan montering av komponenter av dårlig kvalitet, eller feilmontering, føre til for tidlig slitasje på eksosanleggets elementer.
Reparasjon og utskiftning av eksosanlegg
Vi anbefaler at eksosanlegget utelukkende repareres på en servicestasjon. I enkelte tilfeller kan du få bruk for et sveiseapparat for å erstatte defekte deler i systemet. Den skadde delen som skal erstattes skjæres ut og en ny sveises på plass. Vi minner om at katalysatoren i eksossystemet inneholder stoffer som er svært farlig for helsen. Erstatning av katalysator bør utføres hver 120 000 driftskilometer.