
Forreste lyddemper bil
Forreste lyddemper for
Forreste lyddemper: nyttig informasjon
Hvordan gjenkjenne svikt i den fremre lyddemperen
Først heis bilen med en jekk og undersøk eksosanlegget. Synlige sprekker, rust, små bulker, og en forbrent lyddemper indikerer at komponenten bør erstattes. Start deretter motoren. Hvis eksos kommer ut av den fremre lyddemperen , er den ikke lenger tett.
Du kan sjekke om lyddemperen er blokkert, gjør det på denne måten. Koble først ledningen fra en tennplugg og start motoren og evaluer så resultatene på tomgang og på høyere omdreininger. Deretter stopper du motoren, skru løs den frakoblede tennpluggen og start motoren igjen. Hvis den gjør det bedre og eksos kommer ut av hullet for tennpluggen er eksossystemet blokkert. Under denne kontrollen, for å beskytte deg mot elektrosjokk, koble til en ekstra tennplugg til den frakoblede høyspentledningen.
For nøyaktig å finne ut hvilken del av eksos-systemet som er tett, koble fra flensene bak katalysatoren og ta bilen på en liten kjøretur med en viss distanse. Hvis motoren føles sprekere, får lettere høyere turtall, og er mer gassresponsiv, er problemet sannsynligvis i den lyddemperen (resonator).
Du kan komme fram til at den fremre lyddemperen må kontrolleres ved disse indikasjonene:
- Økt drivstofforbruk;
- Motoren går ikke stabilt;
- Motoren støyer mer;
- unormale smell og hoste lyder når du kjører;
- Avgassene/eksosen har en annen farge;
- Motoren overoppheter.
Årsakene til svikt på den fremre lyddemperen
De mest vanlige feilene på den fremre lyddemperen ermekanisk skade fra et heftig sammenstøt i en kollisjon eller av objekter som har skrapet/truffet undersiden av bilen. Sjansen for skade på komponenten øker ved kjøring på ujevne og dårlige veier. Ved kontinuerlig kjøring over ujevnheter og hull og en aggressiv kjørestil, vil lyddemper festene og leddene til eksosrøret løsnes.
Påvirkningen av ekstreme temperaturer er også svært ugunstig for lyddemperen (resonator). Bruk av dårlig kvalitets drivstoff, feil på tenningssystemet, og et tett luftinntak føre til at drivstoff kommer inn i eksossystemet, og derfor blir eksosgassen mye varmere enn normalt.
Rust på den fremre lyddemperen skjer på grunn av fuktighet, skitt, kjemikalier og temperatursvingninger. Deler av rustfritt stål eller som er aluminiumsbaserte er mer motstandsdyktig mot et aggressivt miljø.
Reparasjon av den fremre lyddemperen
Noen ganger hjelper det å rydde for å gjøre det godt igjen seksjon arbeid. Man kan fjerne slam, rusk og sot fra lyddemperen ved hjelp av en blåselampe for å oppvarme overflaten jevnt til en viss temperatur. Men ikke bruk denne metoden for mye: ved repetert oppvarming vil metallet bli svakere og porøst.
Du kan også fjerne rester på innsiden av delen ved hjelp av kjemikalier. For å gjøre dette, fjern lyddemperen, plugg innløps hullet, på den andre siden heller du en blanding av alkalisk-basert oppløsning blandet med varmt vann ned i den. Rist den godt godt flere ganger og la det stå i en dag. Deretter vaskes delen med kaldt vann og tørkes med en myk klut.
Små sprekker og deformasjoner på lyddemperen kan repareres i en garasje. For større problemer må den erstattes.
Utbytting av den fremre lyddemperen
På biler hvor eksos komponentene er koblet med festeklemmer, kan du erstatte den lyddemper (resonator) selv. For dette, må du gjøre følgende:
- Fjern klemmen som er festet til det tilkoblede røret for lyddemperen (resonator), etter det løsner du de tilhørende mutterne.
- Demonter røret ved å forsiktig slå den gjennom med en treplate.
- Frigjør klemmen og fjern den som er festet til innløpsrøret og lyddemperen (resonator).
- Løsne på lyddemperfestene vekk fra ramme-braketten, fjern aluminiumsskivene fra boltene.
- Rens innløpsrøret og lyddemperen (resonator) og fjern den sistnevnte.
Hvis installasjonen av en ny komponent krever sveising, søk profesjonell hjelp.