
Lambdasonde bil
Lambdasensor for
Lambdasensor: nyttig informasjon
Lambdasonden brukes i biler for å måle mengden av gjenværende oksygen i eksosen. Denne verdi brukes for optimalisering av oljeblanding, særlig for å kontrollere forholdet mellom brennstoff og luft. På det optimale forholdet kan de fleste forurensningene i katalysatoren omdannes til ufarlige stoff. Det finnes lambda sensorer som reagerer på motstandshopper med spenning og bredbånd lambdasensorer. Sammen med oksygeninnholdet i eksosgassene måles også oksygeninnholdet i omgivelsesluften.
Dersom det er feil ved oksygen sensoren ødeleges indeksene til avgasser. Kontroll av eksosutslipp vil hjelpe til å identifisere problemet. Betydelig reduksjon av strøm under akselerasjon kan også tyde på en defekt oksygen sensor. Svart røyk fra eksosrøret er ett av tegnene på at det er feil ved lambdasonden. Før demontering sjekk dersom kabelen er på plass. I moderne biler vises informasjon om lambdasondens funksjonalitet på dashbordet. Oksygen sensoren kan ikke repareres, det må erstattes helt. Det er lett å erstatte sensoren og du kan gjøre det uten hjelp.
Oksygensensoren ligger mellom katalysatoren og grenrøret. Den gamle røret må skrues ut og erstattes av en ny. Tilstedeværelsen til inspeksjonen skynder reparasjonen. Etter installeringen må du kontrollere eksos verdi og analysere indikatorene på dashbordet. Nettbutikken vår tilbyr et bredt utvalg av bildeler. Du vil lett finne grenrør, lyddemper, ESP, bremsesko, grillen, luftfilter, speil og andre bildeler på nettbutikken vår.
Lambdasonde svikt
- mekaniske skader;
- overoppheting forårsaket av tenningsfeil;
- feil i elektriske ledninger;
- kortslutning;
- drivstoff forurensninger av gasser og røyk.
Tegn på lambdasonde svikt
- speil stasjonen arbeider langsomt;
- moderat sikt;
- dynamisk nedgang;
- ustabil funksjon av katalysatoren;
- merkbare pauser under varm motor.
Årsaker til lambdasonde svikt
- kjøling eller bremsevæske inntrenging på delen;
- stempelring slitasje;
- overflateaktive stoffer brukt for delens rengjøring;
- virkningen av mettet bensin-luftblanding på delenj;
- høy prosent av plumbic forbindelse i drivstoff;
- tette drivstoffiltre ;
- fall av temperatur innvirkning;
- tap av tetthet av lambdasonden;
- inntrenging av røykgasser eller luft;
- avbrudd i tilførselen av den primære strømforsyningen med elektrisk kraft;
- økning på lambdasondedelers temperatur på grunn av lav kvalitet drivstoffbruk ;
- forringelse av funksjonelle egenskaper av elementet.
Diagnostikk
For å diagnostisere lambda sonden er det nødvendig å utføre noen enkle trinn. Til å begynne med er det nødvendig å starte og å varme motoren. Riktig bestemmelse av resterende oksygennivå i avgassene er mulig når varme lik 300-400 ° C. Vurderingen av frekvensen og formen av et signal bestemmes av oscilloskop. Videre er det verdt å finne ut de nøyaktige verdiene av motstand av elementet ved romtemperatur. Indikatoren er normalt lik 2-14 ohm. Etter disse fremgangsmåtene er det nødvendig å bestemme varmeapparats spenning på arbeidstenningssystemet. Dens ønskelig koeffisient lik 10,5 V. Den anbefalte frekvensen av Lambdasonde diagnostikk er etter 30 000 kilometer med kjøring.
Reparasjon og utskifting av lambdasonde
Bare én type reparasjon er faktisk for en lambda sonde. Det er avklaring fra forurensninger av røyk og gasser. Å ta ut av detaljer utføres ved en temperatur på 50 ° C, derfor er det nødvendig å varme den til å begynne med. Rengjøring er gjort av sensor plassere inn fosforylloksymetyll i 15-20 minutter. Da blir elementet skyllet i rent vann og tørket. Det er også nødvendig å sjekke en tråd og å bruke monteringspasta på reservedelen . Det er viktig å fordele pastaen nøyaktig, uten å få det på et beskyttende rør i en lambda sonde. Også bør du ikke røre koblinger som realiserer oksygentilførselen .
Visst rengjøring av komponenten ikke ga ønskelig resultat, er det nødvendig å skifte ut delenj. Endring av det skadede element kan utføres selv eller ved hjelp av en dyktig mekaniker.