EGR ventil bil
Eksosreturventil for
Eksosreturventil: nyttig informasjon
Hvordan oppdage defekt EGR-ventil
Det er vanskelig å sjekke om ventil for eksosresirkulering fungerer skikkelig: feilsøking på eksossystemet er ikke bare tidkrevende, men krever også bruk av profesjonelt utstyr. Derfor bør du helst inspeksjonen til fagfolk på servicestasjoner.
Ventilen må fjernes for å kunne inspiseres på gamle biler, hvor det ikke dannes mottrykk i eksossystemet. Et vakuum på 250 mm Hg påføres ved å koble til en vakuumpumpe. Dersom komponenten er brukbar, trekker stangen seg tilbake og låsmekanismen åpner seg. Vakuumet forblir på angitt nivå i ikke mindre enn 30 sekunder. Ellers må komponenten erstattes.
I moderne kjøretøy med mottrykk i katalysatoren, er det upraktisk å utføre feilsøking som beskrevet ovenfor. Da følges heller bilprodusentens anbefalinger for inspeksjon.
Du merker at EGR-ventilen trenger diagnostikk ved følgende tegn:
- Lavt turtall og ustabil motordrift på tomgang
- Kjørecomputeren indikerer feil
- Økt drivstofforbruk
- Redusert motorkraft
Årsak til funksjonsfeil på EGR-ventil
Den vanlige årsaken til feil på EGR-ventil er bruk av dårlig drivstoff. Komponentene øker dannelse av sotavleiringer, noe som etterhvert fører til at ventilen låser seg fast. Det har en negativ effekt på metallkomponentene i motoren og tilhørende system.
Tilsmusset innsprøytningsdyse, svekket ytelse på pumpen samt tap av tiltrekking i luftinntakssystemet svekker prosessen med å forberede brennstoffblandingen. Det kan føre til økte temperaturer på eksosen, noe som forårsaker gjennombrenning i ventilen. Denne feilen kan også være forårsaket av feil i tenningssystemet, tenningsinnstilling eller injeksjonssystem, og forårsaker drivstoffet brannskader i eksosutløpet.
En vanlig feil på EGR-ventilen er brudd på membranen. Dette kan oppstå på grunn av akkumulering av smuss på membranens overflate, komponenter av dårlig kvalitet eller feil vedlikehold av ventil, f.eks. bruk av aggressive rengjøringsmidler under rensing.
Reparasjon og utskiftning av EGR-ventil
Reparasjonsarbeid begrenser seg til rengjøring. For å fjerne skitt og sotavleiringer, bank først på ventilen med en myk hammer, før du rister eller blåser ut oppsmuldrede avleiringer fra innsiden. Uttakshullet kan rengjøres forsiktig med en liten skrutrekker. Husk at du aldri må skylle ventilen med løsningsmidler.
Følg disse trinnene for å erstatte defekt ventil:
- Demonter utjevningskammeret i innsugningsrøret.
- Koble vakuumslangen fra ventilen.
- Skru løs boltene som holder komponenten fast til elementene i luftinntakssystemet.
- Demonter ventilen og bytt den ut med en ny.
- Monter alle komponentene i motsatt rekkefølge.