Hovedbremsesylinder bil
Hovedsylinder for
Hovedsylinder: nyttig informasjon
Master bremsesylinderen er en av komponentene i det hydrauliske bremsesystemet. Den tjener til å skape den nødvendige press. Vanligvis er master bremsesylinderen to-plass og har to separate kamre. Derfor, er det to atskilte brems utstyr kretser i kjøretøyet. Dette er svært viktig for sikkerheten. Når du trykker på bremsepedalen, pistongen bærer. Når du slipper pedalen, delene blir omstilte.
I de to-plass sylindene, er det brukt to pistonger: primær og sekundær. Hvis en av de mislykkes, vil bremsene effektivitet reduseres, men det vil være nok til å stoppe bilen. En plutselig nedgang på bremseeffekt indikerer et problem med master bremsesylinderen. Siden bremsene er svært viktig for sikkerheten, bør du umiddelbart gå til servicesenteret. Det er mulig å ha sylinderen lekkasjer og må byttes ut.
I alle fall er det nødvendig å gå til servicesenteret til å reparere eller erstatte sylinderen. Master bremsesylinderen påvirker direkte sikkerheten. For å unngå alvorlige konsekvenser det er bedre at ikke-spesialister ikke erstatte den delen av seg selv. Etter utskifting kontroller funksjonaliteten av bremsesystemet. For å erstatte den gamle bremsesylinderen, bruk kun nye master bremsesylinder fra en trygg bildeler maker. For å unngå unødvendige sjanser, gamle bremsesylindrer ikke brukes til erstatning. Du søker stabilisator, wiretrekk, beskyttende rør, drivstoffnivå avsender, dørhåndtak, trinser, vannpumpe, varmeveksler eller andre reservedeler til bilen din? Besøk vår nettbutikk av bildeler og du vil bli overrasket over våre lave priser.
Feil på hovedbremsesylinder
- svikt i stempel;
- segl er utvidet;
- tanklokkets lufteventil er ødelagt;
- fleksible slanger er utvidet;
- tetthetsbrudd mellom stempelet og den indre tetningen;
- kompensasjonsporten er blokkert opp;
- forseglingen i en av kretsene er skadet;
- bremsevæske lekker på steder med tilkobling til ekspansjonstanken.
Tegn på defekt hovedbremsesylinder
- det er umulig å presse bremsepedalenhelt ned;
- kjøretøyet skrenser ved bremsing;
- bremsepedalbevegelsen er for myk;
- økt bremselengde på grunn av dårlig bremsearbeid;
- bremsepedalen er for stram;
- bremsene produserer en merkelig skrapelyd, fløyting og hvining.
Årsaker til defekt hovedbremsesylinder
- bruk av lavkvalitets bremsevæske;
- feiljustert pedalposisjon;
- den indre stempeltetningen er delvis trykkløs;
- lavkvalitets slanger er installert;
- komponenten er skadet som følge av mekanisk påvirkning;
- bil brukes for kjøring på veier av lav kvalitet.
Diagnostikk
Når bremsesystemet er skadet, tennes bestemte lamper på dashbordet. I dette tilfellet er det nødvendig å utføre diagnostikk av systemelementer. Først må en visuell inspeksjon av hovedsylinderen utføres. Sjekk om bremsevæsken lekker. Vær spesielt oppmerksom på tilkoblingssteder for rør og kretsutløp. Du må også sørge for at delen ikke er skadet som følge av mekanisk støt. Deretter måles trykket i kretsene. Et manometer kan hjelpe deg med det. Koble det til sporene i kretsen. Etter dette sammenlignes den mottatte verdien med kontrollverdien, som er angitt i de tekniske dokumentene. For å sjekke lufttetthet i hovedbremsesylinderen, er det nødvendig med en spesialisert stand.
Reparasjon og utskifting av hovedbremsesylinder
For the part replacement, do the following actions:
- koble akkumulatoren fra spenning;
- ta av den lydisolerte fòringen i motorrommet ved å skru løs festeboltene og løsne klemmene;
- koble festepluggen med kabler fra bremsevæskenivå-sensoren;
- løsne de 4 mutrene som fester bremseslangene;
- ta den ødelagte sylinderen av fra splintstiftene;
- fyll den nye delen med bremsevæske;
- sett et reservoar med bøssinger på den nye sylinderen;
- installer komponenten.
Etter utskifting av hovedsylinderen, sjekk om bremsepedalen fungerer riktig. Ved for mykt pedalslag, må bremsesystemet pumpes opp.