Bremsesko bil
Bremseskosett for
Bremseskosett: nyttig informasjon
Bremsesko viser til trommelbrems. Hjul bremser trommelbrems, i mellomtiden trykker bremsesko den roterende sylinder. Grunn av den mekaniske friksjon, kan bremseeffekt oppnås. I biler, kan parkeringsbremsen være trommelbremsen. Den er uavhengig av operativ brems og serverer hovedsakelig til å gi bilen stå status. Hvis håndbremsen er på, hindrer bremsesko kjøretøyet til å rulle. På grunn av dette er det mulig å stoppe bilen på den skråstilte overflate.
Før eller senere blir bremsesko oppbrukt. Likevel er de ikke svært utsatte for spenning og tjener for en lang tid. Hvis håndbremsen ikke er effektiv, er grunnen utslitte bremsesko. Bremsing kan måles nøyaktig på bremse testriggen. Det er enkelt å skifte sko på heise plattformen. Videre er det ofte nødvendig å demontere hjullager. Så det er bedre å overlate dette arbeidet til verksted. Bremsesko skal erstattes. Vanligvis er det tilstrekkelig å installere parkeringsbremsen på bakakselen bare.
Også er det mulig å reparere bremsesko i bakre bil. Noen ganger er det ganske vanskelig å finne en passende bil del for bakre biler, som de er veldig dyre. I populære bilmodeller er det bedre å installere en ny bil del. Trenger du å reparere noe annet? Da kan vi hjelpe deg med å finne billige, men kvalitet bildeler. I vår nettbutikk finner du interiør blåser, katalysator, bagasjeromslokket, kondensator, dumper strut, vindu lifter og andre bildeler du trenger.
Hvordan identifisere feil på bremseskosett, trommelbremse
For å diagnostisere bremsesko, trommelbremse, løft kjøretøyet med en jekk og ta av hjulet. Senk deretter spaken for parkeringsbremsen og fjern bremsetrommelen. Slitasjenivået avgjøres av tykkelsen på bremsebeleggene. Mål den uten å ta hensyn til metallbasen, ved hjelp av en skyvelære eller linjal. Minste tillatte verdi er ca. 1,5 mm. Nøyaktige tall finner du i håndboken fra produsenten.
Dersom du ikke har nok erfaring eller nødvendige verktøy til å demontere trommelbremser, kontakt en servicestasjon for å utføre feilsøking på komponentene. Bremseskoene bør kontrolleres etter hver 20 000 til 30 000 km. kjørelengde.
Du merker at bremseskosett, trommelbremse, trenger diagnostikk ved følgende tegn:
- Hvinelyder, rasping og plystrelyder under kjøring
- Området rundt hjulene slingrer under bremsing
- Økt forbruk av bremsevæske
- Økt bremselengde
Årsak til feil på bremseskosett, trommelbremse
Bremseskosett, trommelbremse, utsettes for store belastninger under drift. Årsaken til tidlig slitasje er olje på beleggene.
Levetiden til komponentene varierer mellom 100 000 og 150 000 km., og er delvis avhengig av kjørestil og kjøreforhold. Aggressiv kjøring, brå og hyppig bremsing på våte veier samt dårlige veier reduserer levetiden til komponentene.
Kvaliteten på materialene er også en viktig faktor. Sko av dårlig kvalitet får skader mye fortere.
Erstatte bremseskosett, trommelbremse
Bremsesko er forbruksvarer, og derfor blir de verken reparert eller restaurert. Komponentene bør skiftes ut samtidig på samme aksel. Prosedyren utføres som følger:
- Løft kjøretøyet med en jekk
- Lås forhjulene på kjøretøyet med mursteiner eller andre klosser
- Koble ut parkeringsbremsen
- Skru løs hjulmutterne og fjern hjulet
- Skru løs festene på bremsetrommelen og fjern den
- Løsne bremsekabelen til parkeringsbremsen
- Fjern holdefjærene
- Fjern bremsesko
- Monter nye komponenter i motsatt rekkefølge
Dersom du oppdager deformasjoner eller slitasje på bremsetrommel når du erstatter bremseskoene, bør sistnevnte også erstattes.