Bremseslange bil
Bremseslange for
Bremseslange: nyttig informasjon
De fleste bilene bruker hydraulisk bremsesystem. Lastebiler også bruker pneumatisk bremsesystem. Disse systemene tjener til å gi optimal fordeling av bremsekraften mellom hjulene. I begge tilfeller for transport av hydraulisk fluid eller luft kreves det bremse slanger. Bremseslanger må være fast og solid, som enhver feil kan føre til alvorlige konsekvenser. Så langt som til og med bruk av kvalitet materiale ikke kan garantere fraværet av feil, er i Great Britain biler pålagt å ha to uavhengige bremsesystemer (dual-bremsesystem).
I lang tid var gummi standard materiale for fremstilling av bremse slanger. Selv i dag er gummi bremse slanger svært utbredt. Men dette materialet har en ulempe: det blåser. Derfor mer og mer ofte benyttes Polytetrafluorethylen bremse slanger. De har overflate i rustfritt stål flette. På grunn av rustfritt stål og Polytetrafluorethylen bruk er bremse slanger kraftigere.
Hvis bremseslangen har en mangel, fungerer bremsene ikke. Slangen kan feile på grunn av slitasje, eller den kan bli spist gjennom av et dyr. Derfor bør bremse slanger kontrolleres regelmessig. En plutselig nedgang på bremsevæske kan også indikere en feil i bremseslangen. Ved utskiftning av bremse slangen, er det nødvendig å pumpe ut luft fra bremsesystemet.
Det er anbefalt å bytte bremseslangen i bilverkstedet. Kostnaden ved utskifting er ikke høy, så det er ikke verdt å erstatte den delen av deg selv. I vår nettbutikk vil du finne mange andre reservedeler til bilen din. Hvis du trenger bremsesko, bremseskiver, fendere, horn, hydraulisk filter eller kraftoverføringsaksel, velkommen til vår nettbutikk! Her kan du kjøpe høy klasse bildeler til inntektsbringende priser.
Bremseslanger feil
- forskyvning av komponenten;
- skader på pakninger;
- foreldelse;
- vridning av slangen;
- blokkering av komponenten;
- brudd i detalj;
- skade på delen.
Tegn på bremseslanger feil
- lekkasje av bremsevæsken;
- uvedkommende lyder når du trykker inn bremsepedal ;
- høye temperaturer på bremsetromler;
- skrens av bilen når bremsepedalen trykkes kraftig;
- vibrasjon når du bremser;
- forlengelse av bremsebanen;
- overdrevent sluring på pedal brems.
Årsaker til bremseslanger feil
- kjøretøy misbruk;
- slakkhet i sjakkelen;
- Installasjon av lav kvalitet tilbehør;
- ufaglært eller utsatt bremsesystem service;
- termisk påvirkning;
- bruk av ikke-passende eller lav kvalitet bremsevæske;
- påvirkning av kjemisk aktive midler.
Diagnostikk
Du må utføre inspeksjon på denne detaljen hver 50 th kilometer med drift. Det optimale er å utføre visuell inspeksjon av slanger hver gang bremsesystemdiagnoser finner sted.
Uten å ha spesialutstyr , vil du være i stand til å utføre kun inspeksjon der du må ta hensyn til de synlige feil, for eksempel til sprekker eller avskalling på utsiden. Etter å ha avdekket brudd, umiddelbart kontakt verksted .
Bremseslanger reparasjon og utskifting
Ekspertene sier at det er ikke hensiktsmessig å reparere gummislanger . Deres kostnader er ganske akseptable og derfor er det bedre å erstatte dem. Vi minner om at utskifting av gummislanger må gjøres etter 125 th kilometer uavhengig av deres tilstand. For å erstatte denne komponenten, må du gjøre følgende:
- løsne minuskabelen av pluggen fra batteriet;
- fjern et hjul;
- ta ut ledning som forbinder sensoren av slitasje og skoen;
- press ut en ledningspiss fra skoen;
- ta ledninger gjennom holdere;
- slå av slange fra bremsesystemet ;
- ta ut en spiss fra bærearmen på karosseriet;
- fjern en bremseslange;
- sett på ny og gjenta alle handlingene i omvendt rekkefølge.
Det anbefales også å gjøre utskiftingen av fjær kalipper og tetningsringen. Etter utskifting ikke glem å pumpe over bremsesystemet for å bli overbevist om arbeidene er gjort på en forsvarlig måte.