Håndbrekksko bil
Håndbrekksko for
Håndbrekksko: nyttig informasjon
Hvordan identifisere defekt bremseskosett, parkeringsbremse
Komponentene diagnostiseres vanligvis grundig når driftsdyktigheten på parkeringsbremsen sjekkes. Feilsøkingen utføres over flere trinn. Først må kjøretøyet plasseres med en helling på 25°. Du kan bruke en bilrampe eller lasterampe som er 1,25 m. høy og utskrådd lengde på 5 m. Deretter flytter du spaken til parkeringsbremsen med 2-8 hakk på sperremekanismen, avhengig kjøretøyets merke og modell. Dersom delene i enheten er OK, holder kjøretøyet seg lenge på den hellende rampen.
Dersom du ikke har en rampe, kan du også utføre testen på flatt terreng. For å gjøre dette, beveger du parkeringsbremsen 2-3 hakk og løfter opp bakparten på kjøretøyet med en jekk. Dersom parkeringsbremsen er OK, kreves det betydelig med innsats for å kunne rotere hjulet.
For å sjekke hvor effektiv parkeringsbremsen er uten jekk, dra spaken helt opp, sett bilen i første gir og slipp kløtsjen jevnt opp. Motoren bør stoppe.
Dersom du oppdager feil, bør bremseskoene inspiseres visuelt og skade nivået bør vurderes. Du må ta av hjulet og demontere trommelen. Ujevn slitasje, riper på overflaten, løse fester eller friksjonsbelegget er forskjøvet betyr at komponentene må erstattes.
Du oppdager at bremseskosett, parkeringsbremse, trenger diagnostikk ved følgende tegn:
- Kunstige lyder høres fra bakre fjæring under kjører
- Spaken til parkeringsbremsen har økt bevegelighet
- Effektiviteten til parkeringsbremsen er betydelig redusert
Årsak til feil på bremseskosett, parkeringsbremse
Bremsesko for parkeringsbremsen er designet for å vare like lenge som kjøretøyet, og trenger svært sjeldent erstattes. Om de må det, er det vanligvis et tegn på kjøretøyets driftsregler ikke overholdes, spesielt kjøring med girspaken oppe eller “kontrollert sladding", noe som ofte gjøres ved drifting.
Noen ganger kan komponentene svikte på grunn av nødbremsing, hvor parkeringsbremsen brukes for å stoppe kjøretøyet i stedet for de vanlige bremsene. I tillegg kan ujevn slitasje på friksjonsbeleggene være forårsaket av feil under installering.
Erstatte bremseskosett, parkeringsbremse
Komponentene repareres ikke, og derfor bør defekte komponenter skiftes ut. Det er enkelt, men svært tidkrevende å bytte til nye komponenter. Hvis du ikke har relevante ferdigheter eller tid til det, spør fagfolk om hjelp.
Hvis du bestemmer deg for å bytte ut komponentene selv, bruk følgende instruksjoner:
- Løft bilen med en jekk og fest den på plass med underleggsklosser
- Senk spaken til parkeringsbremsen
- Fjern bakhjul, bremseskive og trommel, samt klaven
- Demonter returfjæren på bremseskoen ved hjelp av en spesiell fjerner
- Fjern først én, og deretter den andre holdepinnen på bremseskoen. Dette gjøres ved å dreie den 90° etter at holdefjæren komprimeres med en skrunøkkel
- Koble fra skoene og fjern dem
- Sjekk tilstanden på regulatoren, og smør boltene og kontaktflatene med et tynt lag med smøremiddel
- Ta smøring på justeringsskruen
- Monter alt på plass i motsatt rekkefølge
Før du erstatter dem, les bilprodusentens anbefalinger nøye. Installasjonsprosedyren kan variere, avhengig av bilmerke og modell.