Bremsevæske bil
Bremsevæske for
Bremsevæske: nyttig informasjon
Hvordan du vet når det er på tide å skifte bremsevæske
For å verifisere effektiviteten av bremsevæsken er nødvendig for å kontakte en teknisk servicestasjon. De vil ved hjelp av en spesiell tester, måle kokepunktet og prosentandelen av vann i komposisjonen.
De følgende symptomene viser til at du må kontrollere kvaliteten av bremsevæsken:
- utilstrekkelig motstand når du trykker inn bremsepedalen;
- reduksjon av bremseeffekt;
- bilen drar til siden;
- endret farge på væsken.
Grunner til at bremsevæsken mister sine driftsegenskaper tidligere enn forventet
Under drift blir bremsevæsken utsatt for meget høye temperaturer. I det øyeblikk du bremser, oppvarmes det i gjennomsnitt opp til 200 ° C, men kan nå mye høyere verdier: fra 205 ° C opp til 265 ° C. Siden væsken er hygroskopisk, over tid kan prosenten av vannet i sammensetningen i stor grad vokse, som kan forårsake at det begynner å koke mye tidligere enn forventet. Dette fører til inntrengning av luft og tilogmed helt ødelagte bremser. En økning på bare 2-3% vanninnhold reduserer koketemperatur på 30-50 ° C.
Tidlig tap av bremsevæske egenskapene kan oppstå på grunn av dårlige bremseslanger. Gummislanger har en porøs sammensetning. Hvis porenes størrelse har økt, ved for eksempel under direkte sollys, eller hvis de får små sprekker på grunn av kjemikalier som den ikke tåler, kan slangene ikke lengre sikre en riktig tetthet på systemet.
Jo høyere vanninnhold i bremsevæsken, desto større blir risikoen for korrosjon av elementene i enheten. Slitasjen på produktene samles opp på innsiden av komponentene, noe som kan føre til at stempel og sylinder kiler seg fast.
Ofte er behovet for tidlig utskifting av bremsevæske på grunn av mangel av kompatibilitet med de tekniske kravene til bilen eller kjørestilen til sjåføren. For eksempel, i sportsbiler bruker de produkter som har et kokepunkt som er mye høyere, selv om de tilsetningsstoffene som finnes i dem kan øke risikoen for inntrengning av luft. Slike produkter er ikke egnet for motorkjøretøy utstyrt med blokkeringsfrie bremsesystemer (ABS).
Noen ganger er dårlig bremseeffekt på grunn av blanding av sammensetninger som har forskjellig komposisjon. Deres sammensetning kan føre til en kjemisk reaksjon, som ikke bare fører til forringelse av væskens ytelse, men også føre til ødeleggelse av tetningselementene og de tilkoblede komponenter.
Bytte bremsevæske
Utskifting av bremsevæsken i biler som er utstyrt med et integrert ABS-system bør overlates til fagfolk. I andre tilfeller kan du fylle på bremsesystemet selv. når du gjør det, er det svært viktig å ikke blande rekkefølgen på luftingen til de forskjellige mekanismene som er angitt i bilens tekniske dokumentasjon. Følg disse instruksjoner:
- Plasser bilen over en grav for reparasjoner eller et løftebukk. Du kan også bruke en jekk, løfte de nødvendige sidene av bilen etter tur.
- Fjern hjulene.
- Fjern smuss fra overflatene av lufteventilene til sylinderne.
- Løsne på lokket til ekspansjonstanken og fyll det opp til maksimalnivået.
- Koble den gjennomsiktige slangen til ventilkoblingen, og før den andre enden inn i en beholder delvis fylt med bremsevæske.
- Be assistenten din om å trykke på bremsepedalen flere ganger og holde den inne på siste trykk, og skru ut lufteventilen.
- Kontroller nivået til tanken (mengden av væske bør ikke være under den minimums streken).
- Gjenta prosessen flere ganger inntil det kommer ut av ren væske uten luftbobler fra slangen.
- Koble frarøret, rens ventilen til den er tørr og sett på beskyttelseshetten.
- Utfør de samme trinnene på alle bremsemekanismer.