Tilbake
Land
Tilbake
Mine kjøretøy
-
Reservedeler til bilen din

-
Informasjon
Det er ganske vanskelig å utføre feilsøking på CV-ledd uten hjelp. Først bør støvmansjettene sjekkes. De bør være frie for eventuelle defekter, ettersom selv 500 kilometer med skadde og sprukne støvmansjetter ofte resulterer i skader på homokinetiske ledd.
Deretter kjenne etter for å kontrollere om det er klaring i leddet. Dersom klaringen er for stor, må enheten demonteres. Du kan også kontakte en servicestasjon med testbenk for å utføre feilsøking ved hjelp av spesiell programvare.
Du merker at CV-leddet trenger diagnostikk ved følgende tegn:
Gjennomsnittlig levetid på CV-ledd er 100-120 000 driftskilometer. Komponentene kan imidlertid svikte mye før om kjøretøyet brukes på dårlige veier, eller hvis det er mekaniske skader på komponentene som kommer i kontakt med CV-leddene.
Tidlig svikt på CV-ledd forårsakes svært ofte av sprekkdannelser i støvmansjetten. Smuss og sand kan trenge seg inn og forårsake slitasje på kontaktflatene, og redusere levetiden betydelig. Fuktighet kan forårsake korrosjon. I tillegg kan tap av tetthet i støvmansjetten forårsake at smøremiddelet lekker, noe som også fører til økt slitasje på CV-leddene.
Levetiden til CV-ledd kan også reduseres betydelig på grunn av uforsiktig kjøring. Brå oppstart og bråbremsing, svingning i høy hastighet og konstant, høy belastning, f.eks. hyppig kjøring med tung bagasje, kan føre til feil på enheten.
Dersom du har oppdaget indirekte tegn til skader på CV-ledd, eller du oppdager skadet støvmansjett under rutinemessig service, må CV-leddet demonteres og det gamle smørefettet bør skiftes ut. Noen ganger holder det å rengjøre CV-leddet, påføre nyt smørefett og erstatte støvmansjetten.
Ved mer alvorlige feil, må delen må erstattes. Gjør følgende: