Bremsecaliper feste holder bil
Bremsecaliper holder for
Bremsecaliper holder: nyttig informasjon
Hvordan identifisere svikt på holderen til bremsecaliperen
Vanligvis, diagnostiseres bremsecaliperholderen i to faser. I første omgang er det nødvendig å evaluere bremseeffekten på alle hjulene. For å oppnå dette, må vi akselerere bilen på en rett og strak asfaltert vei opp til 30 km/t og etter å ha trykket inn clutchen og satt girkassen i nøytral trykker du inn bremsepedalen kraftig. Hvis bilen ikke sklir, er caliperen og holderen i god stand.
Deretter kan man inspisere komponenten. For ekstra komfort, er det anbefalt å heve bilen ved hjelp av en jekk og ta av hjulet. For å finne ut om det er slakke i gliderne (styrepinner) til holderen, er det nødvendig å holde caliperen og forsøke å dra i den. Hvis du merker at det er slakke, så må du demontere enheten og analysere den mer grundig. Hvis gliderne i holderen er utslitt, må delen byttes ut. Sprekker på holderens overflate eller deformasjoner kan også bety at det nødvendig med utskifting.
Du kan komme fram til at bremsecaliperens holder trenger en diagnose basert på følgende symptomer:
- unormal støy ved bremsing;
- bilen drar mot siden mens du kjører;
- forverring av bilens dynamiske egenskaper;
- nedsatt bremseeffekt;
- hjulet låser seg fast;
- ujevn slitasje på bremseklossene.
Årsaker til feil med bremsecaliperholdere
Caliperholderen er lagd ut av en solid legering og har en lang levetid. Nødvendigheten av å bytte den ut er en sjeldenhet. Det kan ofte skje at den trengs å byttes ut fordi det er problemer med gliderne (eller styrepinnene) til caliperen eller festebolthullene, og noen ganger fordi delen sprekker.
Vanligvis er mangel på smøring inne i komponenten grunnen av at det er avstand mellom holderen og gliderne, og også at delen er ukompatibel med bilens tekniske krav. Glideren kan blir ødelagt, og da vil delene til slutt kjile seg.
En meget vanlig feil er at bremsecaliperholderen er at den bøyer seg. Ofte er det på grunn av at fremmedlegemer trenger seg inn i holderen under kjøring. Samtidig, kan problemet også oppstå som følge av en kollisjon eller feil under monteringen av delen.
Hvis man ofte kjører på dårlige veier fører dette til at festene som holderen sitter fast i, i forstillingen kan løsne. Hvis du ikke strammer de i tide, kan det føre til at delen går i stykker under kjøring. Dette er farlig.
Under langvarig bruk, vil monteringssporene, der bremseklossene skal sitte, slites ut.
Til syvende og siste vil delene bli skjeve, og risting oppstår.
Utskifting av bremsecaliperholderen
Å bytte ut bremsecaliperholderen er vanligvis ikke noe særlig vanskelig og kan lett gjøres på egen hånd. Skal du gjøre det, må du følge trinnene nedenfor:
- Løsne på hjulmutterene eller hjulboltene.
- Hev bilen ved hjelp av en jekk og sett en bukk under bilen for å sikre den.
- Fjern hjulet, ved å fullstendig å skru ut festene.
- Skru løs gliderene og ta den vekk fra holderen. Fest caliperen til fjæren som hører til støtdemperen eller til noe annet med en stropp for å forhindre at bremseslangen tar skade
- Ta bremseskiven vekk fra caliperholderen.
- Skru løs festene som knytter holderen til forstillingen.
- Fjern holderen, og installere på sin plass en ny.
- Monter nye glidere, smør på fett som tåler høy temperatur, og bytt ut støvhettene.
- Monter caliperen og gjenta prosessen i omvendt rekkefølge.