ABS ring bil
Abs sensorring for
Abs sensorring: nyttig informasjon
Hvordan identifisere feil på ABS-ringen
Det er nødvendig å heve bilen ved hjelp av en jekk for å vurdere tilstanden av ringen, mens du samtidig roterer hjulet. Sprekker, nedslitte/knuste tenner, rust, at den sitter løst på, og løsrivelse av magnetbåndet indikerer svikt i komponenten.
Du kan komme til å konkludere at ABS-ringen trenger en diagnose basert på følgende symptomer:
- den tilsvarende varsellampen i instrumentpanelet lyser opp;
- bilen sklir ved bremsing;
- veldig tungt å styre;
- betydelig redusert bremseeffekt, spesielt i våte veier eller grusveier.
Årsaker til svikt på ABS-ringen
ABS-sensor ringen er plassert under bilen og er stadig utsatt for påvirkningen fra smuss, fuktighet og kjemikalier. Når tiden passerer, blir styrken til metallet til det komponenten er laget av, redusert, og ringen kan sprekke. I tillegg er komponenten i stor grad utsatt for korrosjon. På grunn av et aggressivt miljø kan magnetstripen skrelle av inne i sensor-ringen.
Selv hyppig kjøring på veier med en dårlig kvalitet innebærer risiko for at delen kan svikte. Grus kan snike seg inn eller at man kjører i noe som treffer komponenten kan føre til deformasjon eller brudd på ringen.
Noen ganger, er svikt av komponenten på grunn av feil under monteringen. Spesielt kan ringen gå i stykker på grunn av for mye kraft som blir påført på drivakselleddet (jevnhastighetsleddet). Tilsvarende konsekvenser kan også finne sted ved for eksempel uaktsomhet under fjerning av drivakselledd mansjetten.
Hvis ABS-ringen slites tidligere enn den skal, kan være på grunn av svikt i de andre dempe komponentene. For eksempel, overdreven slitasje på hjullageret, som forvrenger/fører til spenn på hjulet, noe som fører til reduksjon i avstanden mellom sensoren og ringen. Med tidens løp kan komponentene begynne å gni på hverandre og slite hverandre ned.
Utbytting av ABS-ringen
Den nye komponenten kan installeres i garasjen av deg selv. Vanskelighetsgraden av arbeidet og erstatting av ringen avhenger av hvor den befinner seg og designet til bilen. Dersom bilen er utstyrt med en ring som er integrert inn på hjullageret og da er det sannsynlig at du må bytte ut hele delen. Hvis komponenten er installert på drivakselleddet (jevnakselleddet), må du gjøre klar plass for leddets ytterdel. For å få gjort dette er det nødvendig å demontere hjulet, fjerne bremsecaliperne, koble fra støtdemperen, ekstrahere den drivakselleddet fra navet etter du har skrudd av de tilhørende festene, og deretter forsiktig trekke ut ringen fra ytterdelen av komponenten. Før installasjon av ny komponent, bør setet der ringen satt, renses for smuss og rust, og deretter innsmurt i fett, og komponenten bør oppvarmes for å forenkle installasjonen.
Hvis du ikke har erfaring med dette, bør du ta kontakt for å få hjelp fra fagfolk. Hvis du ønsker å bytte ut delen selv, følg så anbefalingene fra bilprodusenten.