
Radiatorvifte kobling bil
Radiatorvifte kobling for
Radiatorvifte kobling: nyttig informasjon
Hvordan å identifisere svikt i radiatorvifte kobling
For å kontrollere forbindelsen koblingstilstand er nødvendig for å drive viftemotoren slås av manuelt. Det bør bare utføre noen få omdreininger på grunn av treghet. Hvis viften stanser umiddelbart etter frigivelse eller fortsette å rotere i en lang tid, betyr dette at viftens clutch er defekt.
Som et resultat, er det nødvendig å starte motoren for ikke mer enn ett minutt. Hvis leddet fungerer som den skal, stoppe viften på farten vil enkelt ved hjelp av en sammenrullet avis. På dette punktet, må du slå av motoren og vise seg å rotere fan. Antall runder spilt for passivitet bør vokse.
Nå må du varme opp motoren. Hvis viften fortsatt kan stoppes ved hjelp av en sammenrullet avis, betyr dette at leddet er feil.
Den demonterte komponenten kan inspiseres som følger. Det må være oppvarmet, for eksempel ved hjelp av en hårtørker eller varmt vann. Når oppvarmet Koblingen må være i stand til å rotere fritt. Ellers må det repareres eller erstattes.
Følgende symptomer indikerer behovet for å diagnostisere radiatorvifte koblingen:
- Motor ytre støy oppvarmet;
- hum av miljøet lav temperatur vifte eller motoren er kald;
- motor overoppheting i kø;
- fettflekker på overflaten av komponenten;
- av for lav vifterotasjonshastighet under drift av motoren ved høy hastighet.
Årsaker til svikt i radiatorvifte kobling
I de fleste tilfeller er den feilfunksjon av anordningen er på grunn av lekkasje av væske aktiv eller til endring av sine driftsegenskaper på grunn av slitasje av tetningselementene, tap av den del av skrotten forsegling eller gjennomtrengning av smuss og fuktighet til dens interiør. De akkumulerte fremmedlegemer, så vel som påvirker egenskapene til oljen, forårsaker tilstopping av de indre kanaler av koplingen.
Svært ofte er årsaken til feilen ligger i den respektive lager, som kan være slitt. Økningen i intervallet mellom sine bur kan føre til sprekking av skovlhjulet og følgelig svikt i radiatoren. For å unngå en for tidlig ødeleggelse av lageret, må den regelmessig ren smuss fra koplingsoverflaten, og bruke spesialutstyr og ikke på håndverktøy under dens montering.
I kraft av sin stilling, radiatorvifte kobling er utsatt for betydelig mekanisk skade forårsaket av voldsomme slag påført av sin skrotten.
Reparere radiatorvifte kobling
Den eneste mulige innblanding av reparasjon består i erstatning av lageret. For dette formål er det nødvendig å fjerne koblings, fjerne den defekte lageret ved hjelp av spesialutstyr og montere delene.
I enkelte bilmodeller installeres de skjøter i hvis struktur er muligheten for forsyning. For å gjenopprette den oljenivået innenfor det er nødvendig å fjerne fjær, under hvilken, som en regel, er det en åpning av innendørs tilførsel gjennom en kobling. Man må nøye demontere koplingsstykket og, ved hjelp av en sprøyte, innført på innsiden av brønnrøret, like riktig mengde olje (typisk 15 til 40 ml). Under denne operasjonen bør den være i en horisontal posisjon.
Bytte ut radiatorvifte kobling
Den nye komponenten kan installeres uavhengig av hverandre. For å gjøre dette, må du utføre følgende sekvens av handlinger:
- Åpne panseret og koble festeelementene til viftehuset.
- Fjern enhetsfesteboltene og fjerne det.
- Vri beskyttelsesdekselet 180 ° mot klokken.
- Fjern radiatorvifte clutchen med en skiftenøkkel i riktig størrelse.
- Sett delene og gjenta handlingene ovenfor i motsatt rekkefølge.