
Ekspansjonstank bil
Kjølevæsketank for
Kjølevæsketank: nyttig informasjon
Ekspansjonstank er en del av kjølesystemet. For moderne biler brukes et system av kjøling som fungerer med frostvæske. Dette frostvæsket utvider seg når temperaturen stiger. Som kjølevæske sirkulasjon er en lukket prosess, ekspansjonstank er laget som en ekstra tank. Når kjølevæske blir kaldt den flyter inn i systemet av kjølevæske sirkulasjon. Ekspansjonstanken vanligvis ligger på toppen av under panser plass, så det er lett å finne den.
På grunn av nonhermetic lukking av tanken, kan frostvæske strømme ut. Hvis det skjer så må du finne hullet. Noen ganger er det vanskelig å finne hullet hvis det er svært lite. Når motoren er kald, er press ikke høyt nok, men når den varmes, renner frostvæske ut. Det lille hullet kan pakkes. Når det er stort, er det nødvendig å forandre hele ekspansjonstanken. Det er ikke vanskelig å endre den, men før du starter, må du helle av noen av kjølevæske.
Etter at du har reir en ny ekspansjonstank fyll den opp med ny frostvæske. Du må ta hensyn til bilprodusentens tjeneste instruksjon. Før du installerer den nye tanken, følg den steg-for-trinn. Først må du forsikre om ekspansjonstanken er årsaken til sammenbrudd. I kjølesystemets væskesirkulasjonssystem et hull kan vises på mange steder. Du har også mulighet til å bestille andre deler til bilen din. Hvis du trenger følgende deler til å reparere bilen: uavhengig hjuloppheng, turbo-lader, vindusvisker, kløtsj, absorber eller dyse for vaskemaskin, kan du lett finne dem i vår nettbutikk.
Hvordan å oppdage feil på ekspansjonstank for kjølevæske
Komponentens lokk og ventil må testes hver fjerde måned. Begynn med å sjekke at komponenten er plassert på riktig sted, og fortsett deretter til diagnostikk på ventil. Komponenten bør kontrolleres for feil og rust. For å kontrollere at ventilen fungerer riktig, påfør den trykk. Tegn på god stand er en karakteristisk plystrelyd når ventilen presses inn og sugelyd når ventilen slippes ut. Inspiser deretter komponentens plugg. Sjekk at den ikke har avleiringer og rust på seg. Kontroller trykket. Trykkverdien kan variere mellom 80 og 120 kPa. Inspiser huset til komponenten. Det bør ikke være spor etter lekkasje. Du kan oppdage tegn etter sprekker i overflaten.
Du merker at ekspansjonstank for kjølevæske trenger diagnostikk ved følgende tegn:
- Motoren blir overopphetet
- Kjølevæske skyves ut av ekspansjonstanken
- Luftlomme
- Intens dugging
- Betydelig økt forbruk av kjølevæske
- Veggene på ekspansjonstanken sveller opp
- Kokepunktet til kjølevæsken er redusert
- Ekspansjonstanken renner over når kjøretøyet kjøres
- Svekkede klemmer på koblingsrøret
- Radiatoren lekker
Årsak til feil på ekspansjonstank for kjølevæske
Den mest typiske feilen for komponenten er at huset ikke lengre sitter stramt nok på. Som regel forårsakes dette av konstant eksponering for høy temperatur og trykk. Defekter i huset kan også være forårsaket av dårlig på plasten som ekspansjonstanken er produsert av, fabrikkfeil, feilmontering eller støt fra trafikkulykker. Frostvæske av dårlig kvalitet sliter pluggen ut betraktelig mye raskere.
Reparasjon av ekspansjonstank
Reparasjoner kan bare fjerne mindre skader. Først må du rengjøre tilstoppede ventiler og lokket. Dersom pakningen til lokker er utslitt, kan en ny monteres på toppen. Dette vil imidlertid ikke løse problemet særlige lenge: lokket må raskt byttes ut. Dersom ventilene er skadet, eller rust er tilstede, må pluggen skiftes ut. Små sprekker på huset kan fjernes med en loddebolt eller en spesiell enhet for lodding av plast. For å unngå gjentatte feil, må overflaten forsterkes.
Erstatning av ekspansjonstank
Gjennomsnittlig levetid for komponenten er opptil tre år. Dersom den ikke lengre er stram, komponenten er betydelig skadet eller tanken lekker enkelte steder må komponenten skiftes ut. For å gjøre det, trenger du et sett med skiftenøkler, slanger, skrutrekker, tang og en fil. Først, bruk filen til å jevne ut de stedene hvor slangen er festet. Fjern deretter beholderen og tapp av frostvæske. Deretter fjernes tanken, og fordamperslangen monteres på den nye komponenten. Etter dette, festes koblingsrørene, klemmene strammes og ny kjølevæske fylles i systemet.