
Kjølevæsketemperatursensor bil
Kjølevæsketemperatursensor for
Kjølevæsketemperatursensor: nyttig informasjon
Kjølevæsketemperatur sensoren eller motortemperatur sensoren brukes til å ta motorens temperatur. Som regel er sensoren en termistor – en elektrisk komponent motstand som reduseres når temperaturen stiger. Motstanden kan lett måles og på grunnlag av det kan man bestemme og vise temperaturen. Ved hjelp av kjølevæsketemperatur sensoren vet føreren alltid hva er motorens temperaturen. Det er svært viktig å hindre overoppheting. I tillegg kan du kontrollere drivstoffmengden ved å bruke motortemperatur sensoren. Varmet opp motoren forbruker mindre drivstoff enn en kald motor.
Dersom temperaturindikatoren viser meningsløse figurer er det mest sannsynlig at kjølevæsketemperatur sensoren er ødelagt. Dersom ingen figur vises er det mulig at indikatoren er feil eller en kable er frakoblet. I alle fall må det repareres umiddelbart, fordi motor overoppheting kan ha alvorlige konsekvenser. Som regel er varmesensoren skrudd inn i toppen av sylinderen. Den vanskeligeste oppgaven for en uerfaren motorist er å finne hvor akkurat ligger sensoren. Erstatningen selv er ikke vanskelig og kan gjøres heller raskt.
Det er nødvendig å frakoble kablene og etterpå å fjerne den feile sensoren og å plassere en ny sensor isteden. Etterpå tilkoble kablene. Før dette må du rengjøre tilkoblingene, særlig når det finnes rust. Den enkelste måte å sjekke funksjonen på er ei prøvekjøring. Det finnes en stor variasjon av bildeler i nettbutikken vår; her kan du finne mange deler for bilen din. Her kan du kjøpe tennplugger, drivakslinger, bremseblokker, skjermer, luftfiltre, baklykter, hovedlykter, oljefiltre, lager og mange andre bildeler på rimelige priser. Vi sparer ikke i kvalitet!
Hvordan å oppdage feil på temperaturføler for kjølevæske
Føleren skal vise temperaturverdier som samsvarer med motortemperaturen. Dersom delen indikerer høy temperatur når motoren er kald, og lav temperatur når motoren er varm, er delen defekt. Kontroll av spenningen i føleren skal utføres ved bruk av et voltmeter. Verdien på kjøleren må være i gjennomsnitt 3V. Spenningen må reduseres til 0,5V dersom temperaturen øker. Dersom det oppdages at spenningsnivået overstiger normen under kontrollen, betyr det betyr at det er ingen jording. Hvis verdien er null er det ingen inngangsspenning eller kablingen er kortsluttet.
Du merker at temperaturføler for kjølevæske krever diagnostikk ved følgende tegn:
- Betydelig økt drivstofforbruk
- Megnden karbondioksid i eksosgassene overstiger normen
- Hindret motorstart
- Ustabil motordrift
- Delens elektriske motstand øker brått
- RPM øker på tomgang
Driftsdyktigheten til føleren bør også sjekkes dersom motoren er overopphetet eller byttes ut.
Årsak til feil på temperaturføler for kjølevæske
Temperaturføler for kjølevæske driftes i ganske aggressive forhold. Den eksponeres konstant for kjemiske stoffer, forskjellig temperatur og spenning samt vibrasjoner. De mest sårbare komponentene på føleren er tetning, fester og kabler.
Over tid mister gummipakningene sine opprinnelige egenskaper, ettersom de er konstant kontakt med kjølevæske, og kan bli utslitt, sprekke eller slutte å fullføre sine funksjoner. Tap av tetthet på kjølesystem for motor resulterer ofte i mange typer feil, så hvis du oppdager spor etter kjølevæske nær føleren bør den bør skiftes ut umiddelbart. Noen ganger blir festene skadet, forårsaket av feil under installasjon, for eksempel overdrevent tiltrekningsmoment når delen skrus på plass. Det kan føre til at åpninger dannes mellom komponenten og festepunktet.
Komponentens klemmer og kontakter er svært utsatt for korrosjon. De kan også bli ødelagte på grunn av variasjoner av spenning i den elektriske kretsen eller kortslutning.
Det kan også hende at føleren blir nesten umiddelbart ødelagt etter installasjon. Det er vanligvis forårsaket av produksjonsfeil eller bruk av komponenter med dårlig kvalitet.
Erstatning av temperaturføler
Vanligvis repareres ikke komponenten og den bør erstattes ved feil. Det er enkelt å utføre dette på egenhånd. For å gjøre dette, må du koble minusklemmen fra batteriet og få tilgang til følerens monteringssted. Du må sannsynligvis demontere luftfilteret. Rekkeklemmen bør deretter kobles fra den ødelagte føleren, og sistnevnte må skrus ut. Deretter trenger du bare å erstatte den defekte delen med en ny, koble til ledningene og montere fjernede enheter på rett sted.