Radiator bil
Radiator motor for
Radiator motor: nyttig informasjon
Vannkjølt radiator er en komponent av kjøling installasjonen. Den ligger i fronten av motorrommet som er avkjølt av luft under kjøring. I dag er den vanligvis laget av aluminium. I eldre biler er vannkjølt radiator laget av messing. Kjølevæske er kontinuerlig pumpet av vannpumpen. Således, sikrer vannkjølt radiatoren at temperaturen forblir innenfor normalområdet. For at kjølingen skal operere selv i et stillestående kjøretøy, er det en elektrisk vifte som skifter automatisk på en bestemt temperatur.
Når temperaturen blir for høy, er det et problem med kjølesystemet. En lekkasje i vannkjølt radiator er en av de mulige årsakene. Dersom kjølevæsken strømmer ut, er det ofte tilstrekkelig å erstatte pakningene. Små hull kan tettes med spesielle tetting forbindelser. Vannkjølt radiator kan lett bli ødelagt som resultatet av en ulykke der den ligger i en deformasjonssone. Før å erstatte radiatoren, er det nødvendig å lufte kjølevæsken. Det er ikke vanskelig å erstatte vannet i avkjølte radiator, men det vil være nødvendig å demontere andre bildeler for å nå den.
Etter at vannkjølt radiator installeres og tilkobles, er den fylt inn med nye kjølevæske. Etter dette er det nødvendig å deflatere luft fra kjølesystemet. Selv en ikke profesjonell mekaniker vil klare å erstatte radiator. Kjøp billige bildeler i vår nettbutikk, og du vil spare hvis du henvender deg til et verksted. Vår nettbutikk er et bra sted å bestille nye sidedører, stabilisator, hjul, beskyttende rør, stang, varmeveksler, vaskemaskin pumpe, svaber pull stenger eller andre reservedeler til bil. Det er et flott utvalg av varer i vår nettbutikk.
Hvordan oppdage feil på radiatoren i motorens kjølesystem
Kontroller radiatoren og vurder i hvilken grad den er forurenset - det kan være at den må renses. Start motoren på tomgang, og berør radiatoren og det nederste røret med hånden din. Dersom temperaturene ikke endrer seg, er radiatoren i bilen din sannsynligvis tilstoppet. Sjekk om tankene i enheten lekker, og forsikre deg om at det ikke finnes avleiringer i rørene til radiatoren. Grundigere feilsøking kan bare utføres på en servicestasjon.
Du merker at radiatoren til motorens kjølesystem trenger diagnostikk ved følgende tegn:
- Temperaturen på frostvæsken øker
- Motoren blir overopphetet
- Trykket i kjølesystemet øker
- Overforbruk av frostvæske, uten lekkasjer i andre komponenter
Årsak til feil på radiatoren i motorens kjølesystem
Hovedårsaken til at komponentens ytre overflater blir tilsmusset, er at veistøv, insekter og olje hoper seg opp under drift. Dette gjelder spesielt om sommeren.
Tilstopping i den indre overflaten oppstår på grunn av bruk av kjølevæske med dårlig kvalitet. Det kan også forårsakes av feil som oppstår når radiatoren er i bruk, spesielt om det brukes destillert vann i stedet for frostvæske: det fører til tykke avleiringer og til slutt dannes det rust inne i komponenten.
Komponenten kan miste tiltrekking, og lekkasjer kan dermed forårsake ødelagte rør, tanker og tetninger. Komponenten kan også bli deformert eller perforert som følge av en ulykke eller overdreven kraft under reparasjonsarbeid. Dessuten kan det noen ganger oppstå små sprekker på grunn av steiner som spretter opp fra veien og treffer grillen.
Den vanlige årsaken til at radiatoren svikter for tidlig er dårlig kvalitet. Høy motstand mot korrosjon er den viktigste betingelsen for at delen skal kunne vare lenge. Dette er fordi kjølevæsken inneholder aggressive ingredienser som bidrar til komponentfeil.
Reparasjon av radiatoren i motorens kjølesystem
Det er ofte mer hensiktsmessig å reparere radiatoren enn å bytte den ut. Reparasjonsarbeid av høy kvalitet krever imidlertid profesjonelt utstyr. Derfor bør du kontakte en servicestasjon ved første tegn til feil, og plastsveising sørger for at tankene holder seg tette over lang tid. Noen ganger holder det å rengjøre delen: avblåsning eller skylling med vann og spesielle tilsetningsstoffer under høyt trykk.
Erstatning av radiatoren i motorens kjølesystem
Det er ikke alltid at funksjonssvikt på radiatoren kan repareres. For eksempel, dersom rørene er tilstoppet med aggressive kjemikalier er det nytteløst å rengjøre dem. Feilaktig bruk av tetningsmasser kan også føre til at hele radiatoren blir tilstoppet, istedenfor å kun reparere en liten lekkasje. I så fall må hele komponenten erstattes. Dette arbeidet bør overlates til fagfolk på servicestasjoner.