
Termostat til bil
Termostathus for
Termostathus: nyttig informasjon
Termostaten er nødvendig i bilen for å regulere kjølemiddelsirkulasjon. I flertallet av tilfeller er den festet til motorblokken. Når motoren arbeider ved temperatur som når 75 ° C, åpnes termostatventilen. Før det, passerer kjølevæske bare gjennom vannpumpe, og varmer systemets radiator og motor. Vanligvis er åpen ventil brukt i det flytende kjøle- ovn med kjølevæske. Derved kan veksten av kjølekapasitet observeres. Moderne biler er ofte utstyrt med flere kjølevæske sirkulasjonssystemer.
Hvis indikatoren viser feil tall, er årsaken i indikatoren eller i termostaten. Termostat sammenbrudd kan bli avslørt av en stor strømforbruk på bilen for oppvarming. I tilfelle av sammenbrudd er det nødvendig å erstatte termostaten. For dette formålet fjern den gamle termostaten. Bruk en ring innsetting for å installere en ny. Mens substitusjon er det nødvendig å helle ut minst halvparten av kjølevæske. Når du har installert den, fyll inn kjølevæske og gjør pumping. Den siste fasen av testing i løpet av prøvekjøring vil vise hvor riktig var substitusjonen.
Når du installerer termostaten, ta hensyn til filler ringen, den bør være ny. Den er med på hvilken som helst nytt sett. Videre gjelder lekkasjetesten til termostaten etter en prøvetur. En erfaren bileier vil kunne endre termostat. Har vindusvisker brutt ned i bilen din? Eller trenger du svaber pull stenger og aktuator armer? I vår nettbutikk finner du alle reservedeler til bilen, for eksempel, tannet høyspentkabel, starter, belte, tverrstilt kontroll arm, tannhjul, tenningsmodulen og mange andre originale bildeler.
Termostat feil
- termostatventiler åpner og lukker uregelmessig;
- trykkavlastning av systemet;
- ufullstendig ventilåpning ;
- termostatventiler åpner til feil tid;
- termostatelementet er utslitt eller ødelagt;
- driftsforstyrrelser ;
- kompressoren er utslitt eller ødelagt.
Tegn på termostat feil
- motor varmer dårlig eller er overopphetet;
- bensinforbruket overstiger vanlige normer;
- motorkraften er lav;
- "Check Engine" indikator.
Årsaker til termostat feil
- sterke vibrasjoner;
- ustabilt arbeid av motoren;
- ustødige ankringsplasser ;
- lavt nivå av kjølevæske ;
- olje i termostaten;
- kjølevifte brudd;
- høyt systemtrykk ;
- tilstopping av systemet.
Diagnostikk
For å sjekke termostaten, utfør noen enkle handlinger. Til å begynne med er det nødvendig å varme motoren. Deretter måle temperaturen av slangen som forbinder radiatoren til termostaten. Hvis slangen er kald, fungerer systemet.
Termostat åpning temperaturen bør ikke overskride 84-90 ° C, så vel som temperaturen av det nedre grenrør som arbeider under de samme temperatur- modus. Men vi anbefaler ikke at du skal gjøre denne operasjonen uten hjelp av tjenestemenn.
Vanligvis termostat levetid overstiger ikke 100 th kilometer med drift. Men man bør sjekke eksistensen av mulige feil minst en gang i året. Analyse av termostaten må gjøres ved gjennomføring av planlagt inspeksjon av bilen.
Utskifting av termostat
Den skadede termostaten kan ikke repareres, bare bli erstattet. Operasjonen blir utført ved bruk av standard verktøy. Installasjonen av detaljene og måling av åpningen på temperaturen kan være vanskelig.
Før utskiftning av delen er det nødvendig å tappe av kjølevæske, for å redusere en spenning av løse remmer på varmeveksler slanger. Og først da slangen mellom termostat og gren kan kobles fra. Termostat erstatning er ikke veldig dyrt. Derfor er det ønskelig å bytte denne delen ved første tegn på brudd.