
Motstand kupevifte bil
Motstand varmeapparat for
Motstand varmeapparat: nyttig informasjon
Hvordan å identifisere feil av kupévifte hastighetsregulator
Viftens hastighetsregulator kan testes på følgende måte. For det første må anordningen tas fra hverandre, og koble de ledningene som går til enheten må kobles direkte til hverandre, ved hjelp av en krysskoblingstråd. Hvis, under disse forholdene, viften slås på, betyr det at enheten er defekt. Installeringen av den eksakte funksjonelle delen i stedet for den defekte, kan hjelpe deg å identifisere feilen hos regulatoren.
Hvis du har et multimeter tilgjengelig, kan enhetsstatusen kontrolleres ved å måle motstanden. De oppnådde resultater skal sammenlignes med den nominelle verdien, som normalt sett er angitt i kjøretøyets tekniske dokumentasjon.
De følgende symptomer angi behov for å verifisere statusen for kupévifte regulatoren:
- Viften fungerer uregelmessig;
- Viften går kun på full fart;
- Viften fungerer også med tenningen av;
- Hastigheten av den elektriske motoren senkes og økes av og på;
- Når bilen står parkert over natten, blir bilbatteri helt utladet.
Årsaker til svikt av kupévifte regulatoren
I de fleste tilfeller, er svikt i regulatoren som følge av at den utsettes for høye temperaturer. Overoppheting er ofte forårsaket på grunn av at viften har for lavt turtall, for sen utskifting av kupéfilteret og påvirkning fra varmt vær.
I noen tilfeller er årsaken til at regulatoren blir brent, på grunn av fastkiling av viftens impeller.
Fukt og smuss har negativ innvirkning på kontaktene til regulatorens kretskort. Risikoen for korrosjon av regulatorkomponentene øker betraktelig hvis viftehuset har blitt utsatt for mekaniske skader. I tillegg, endringer i temperatur bidrar til dannelsen av kondens i regulatoren. Svikt av enheten er også ofte på grunn av korrosjon av den elektriske motoraksel.
Økningen i vibrasjoner kan forårsake at festene til delen løsner, og dette kan svekke et upålitelig feste av kontakten og terminalblokken.
Bytte ut kupévifte regulatoren
Den hastighetsregulatoren til viften kan ikke repareres. Hvis det oppstår en feil, er den eneste løsningen for å erstatte den. En slik prosess, selv om det er ganske arbeidskrevende, kan gjøres på egen hånd. For å gjøre dette, må du utføre følgende sekvens av handlinger:
- Fjern hanskerommet, etter å ha skrudd ut de respektive festemidler, frakoble festebåndet og fjernet demperanordningen.
- Fjern hands-free systemet hvis dette finnes på bilen din.
- Fjern hanskerommets bunnkasse sammen med den belysingen.
- Frakoble servoen til EGR systemets høyre bøyle.
- Løsne på bøylens brakettfester og ta den vekk.
- Fjern kabelkontakten fra regulatorhuset.
- Skru ut de selvborende skruer som fester selve regulatoren og demonter delen. Etter dette, monter en ny en i dens sted.
Noen ganger, for å fjerne regulatoren er det også nødvendig å demontere kupéfilter og viften. Derfor, før du fortsetter med erstatning, er det viktig å avklare sekvens av handlinger som trengs ved å se gjennom bilens tekniske dokumentasjon.