
Laderegulator bil
Laderegulator for
Laderegulator: nyttig informasjon
Hvordan identifisere svikt i dynamoens spenningsregulator
Diagnose av komponenten bør gjøres hver 5,500-8,500 km, eller sesongskifte av bilens bruksområde. Riktig funksjon av regulatoren kan sjekkes ved hjelp av et voltmeter. Instrumentet må være koblet til batteripolene og mål spenningen med motoren av: det bør være omtrent 12 til 12,8V. Deretter må man for å starte motoren: dersom test verdiene varierer i grensene fra 13,2 til 14 V , fungerer komponenten. Deretter må du øke turtallet. Den målte spenningen skal også øke, men ikke mer enn 14,8 V.
En dynamoen som er fjernet fra bilen blir utført på en annen måte. Du trenger et voltmeter, et 12V-pære, en strømmodul eller en batterilader med strømregulering, noen ledninger med terminaler og et batteri. Du må koble batteriet til batteriladeren, og pæren til den batteriet, som forbinder det med hjelp av ledninger til de tilsvarende terminalene til regulator. Voltmeteret, hvis det ikke er integrert i laderen er koblet til batteriet. Etter at strømmodulen eller laderen er i gang bør lampen slås på, og slås av når spenningen når 14,5 V (på enkelte biler opp til 14,8 V). Dersom terskelen er nådd, og lyset ikke slukkes, må spenningsregulatoren skiftes ut.
Du kan utlede at dynamoens spenningsregulator trenger en diagnose på bakgrunn av følgende symptomer:
- hvit plakk på batteriet eller på bilen i området der den ligger,
- tungstartet motor;
- altfor høy verdi av ladningsstrømmen etter 4-6 timer med kontinuerlig kjøring;
- ofte utbrente pærer i bilens lyssystem.
Årsaker til feil med dynamoens spenningsregulator
Den mest vanlige svikt i spenningsregulatorer består på grunn av utbrente transistorer. Som regel blir det forårsaket av kortslutninger mellom viklingen til dynamoen eller rotor, eller fra funksjonsfeil hos brodiodekoblingen. Hvis komponenten svikter altfor ofte, vil du til slutt må reparere eller erstatte dynamoen. Ikke sjelden er årsaken til en hyppig utbrent regulator ligger i dens lave kvalitet eller inkompatibilitet med bilen tekniske krav, samt installasjon av ytterligere elektrisk utstyr, slik som oppvarming av dørhåndtak.
Under påvirkning av fuktighet og smuss, kan regulator kontaktene oksidere, som hindrer passasje av signalet gjennom dens elektriske krets. Noen ganger kan problemet løses ved å fjerne skitt og korrosjon, samt ved en mer pålitelig festing av kablene. I regulatorene, kombinert med børstene, vil fravær av kontakt derfor føre til feil på grunn av slitasje på børstene.
Riktig funksjon av regulatoren kan også bli forstyrret som følge av endret intervall mellom kjernen og ankeret eller slakking av ankerfjæren. Noen ganger er imidlertid komponent svikt på grunn av uriktig innstilling av spenningsregulatoren.
Bytte ut dynamoens spenningsregulator
Erstatningen av dynamoen kan utføres enten på et verksted eller av deg selv. På mange biler, vil dette kreve fjerning av dynamoen. Prosedyren er som følger:
- Fjern minuspolet fra batteriet.
- Løsne de øvre dynamofestene, bevegen den litt til siden og fjern driftsreimen fra reimhjulet.
- Skruløs de nedre og de øvre boltene og demonter sammensetningen.
- Fjern det bakre beskyttende deksel av dynamoen etter du har løsnet på festeklipsene.
- Trekk ut kontakten med ledningene som kobler regulatoren til diodebroen.
- Skru vekk mutteren på kontaktfestebolten, og deretter festene til regulatoren.
- Fjern den defekte delen og installer en ny.
Denne prosedyren er en generell måte å gjøre det på og kan variere avhengig av merke og modell av bilen. Du finner mer detaljerte instruksjoner i bilens tekniske dokumentasjon.