Bladfjær bil
Bladfjærer for
Bladfjærer: nyttig informasjon
Hvordan å oppdage feil på bladfjær
Bladfjær bør diagnostiseres etter hvert 10 tusen driftskilometer. Testing av komponenter bør overlates til fagfolk. Inspeksjonen krever ikke alltid at komponenten må demonteres. Dersom komponenten demonteres fra kjøretøyet, inspiseres den på en spesiell benk som gjør det mulig å simulere driftsforhold. En grundigere kontroll krever et rullestativ. Fagfolk oppdager raskt feilen, ut ifra hvor slakk fjæren er.
Du merker at bladfjæren krever diagnostikk ved følgende tegn:
- Støt fra veien blir ofte fullstendig overført til karosseriet
- Uvanlige lyder kan høres
- Kjøretøyet trekker ofte til en side
- Økt stivhet i fjæring
- Én side av kjøretøyet sitter lavere enn den andre
- Redusert bakkeklaring
Årsak til feil på bladfjær
Den vanligste årsaken til deformert bladfjær er dårlig kvalitet. Komponenter av dårlig kvalitet blir fort defekt ved konstant overbelastning av bilen, kjøretøyets vedlikeholdsplan overholdes ikke, aggressiv kjørestil og terrengkjøring.
Langvarig forskyvning av bladfjæren, forårsaket av at fjærens senterbolt revner, kan fører til lignende konsekvenser. Det anbefales derfor å regelmessig kontrollere at komponentens festeanordninger er pålitelige.
Ødelagt bladfjær, som etterfølges av metallisk skrangling, kan være forårsaket av tapt eller skadd anslagskloss, noe som øker stivheten i fjæringssystemet.
Korrosjon oppstår på grunn av at kjøretøyet parkeres ute i friluft eller at bladfjærene ikke lakkes i tide.
Reparasjon og utskiftning av bladfjær
For å forhindre skade, regelmessig lakker og smør de stedene hvor bladene berører hverandre. Det vil forhindre svikt i fjærpinnene.
Dersom en bladfjær blir ødelagt under kjøring, plasser to skrunøkler på begge sider av den, stram denne konstruksjonen godt med en ledning og kjør til en servicestasjon. Vær spesielt nøye med å unngå alle hull i veien.
Dersom komponenten ikke kan repareres, bør den erstattes. For å gjøre dette trenger du å:
- Løsne mutrene
- Koble fra støtdemper
- Løfte kjøretøyet og sette den på en støtte for å fjerne komponenten
- Fjern pinnen, trykkskiven og fjærskivene
- Fjern fjæren
- Fjern ledd fra snørehull
- Fjern skitt og eventuelt rester etter korrosjon
- Kontroller ledd, pinner, fjærbøyler og skiver
- Hvis komponentene er brukbare, kan de brukes til den nye komponenten
- Monter ny bladfjær