
Fjærbenslager til bil
Tårnlager for
Tårnlager: nyttig informasjon
Fjærben lageren forbinder støtdemperens fjærben til karosseriet. I tilfelle av direkte forbindelse med karosseriet skulle demperens fjærben ikke være i stand til å rotere og endre vinkelen, men det er mulig på grunn av lageren. Som regel installeres fjærben lagrene bare på forakselen. For bakakselen er trykklagrene nok. Avhengig av design er noen biler utstyrt med en ekstra vibrasjondemping system. Brukte materialer er metall og gummi.
Dersom fjærben lageren er slitt, må den erstatte. Den kan også svikte som resultat av en ulykke. Knirkelyd når rattet dreies på indikerer feil ved lagrene. Som fjærben lagrene gir komfort og sikkerhet, ikke utsett reparasjonen. Reparasjonen bør gjøres i bilverkstedet. Først fjerne hjulene. Deretter skru ut demper fjærben, fordi lageren ligger på toppen. Det er ikke vanskelig å gjøre, men erfaring og spesielle verktøy kreves.
I eldre biler kan fjærben lagrene mislykkes på grunn av slitasje, men oftere skjer det på grunn av mekanisk støt. Mange sjåfører er redd med den merkelige støy som oppstår når de dreier på rattet. Som regel, drar de raskt til et servicesenter. Kun i spesielle tilfeller er feil ved lagrene en trussel for sikkerheten. I nettbutikken vår kan du bestille demper fjærben, hjullager, vindu løftere, bakspeil, bremseskiver, kamaksel og mange andre. Du bør definitivt se på vårt brede sortiment!
Hvordan identifisere defekt fjærbensfeste
Du kan utføre primær diagnostikk på fjærbensfestet på egenhånd. For å gjøre dette, prøv å dytte på kjøretøyet ved å lene deg på panseret. Komponenten er defekt om du oppdager klaring. I tillegg må du inspisere festepunktet. Vær oppmerksom på tilstanden på komponentens gummideler når du gjør dette. Dersom de er forskjøvet eller skadet, må festepunktet erstattes.
Du merker at fjærbensfestet krever diagnostikk ved følgende tegn:
- Banking eller skrangling høres under kjøring (det kan imidlertid også være et tegn på f.eks. slitasje på fôringene til støtdemperen
- Svekkede styreegenskaper
- Du kjenner vibrasjoner når du kjører
- Du hører skvikelyder når rattet dreies
- Løse forbindelser mellom støtdemper og chassis
Dersom du oppdager noen av disse symptomene, bør du spørre etter hjelp fra fagfolk på servicestasjoner for mer nøyaktig feilsøking på hele fremdriftssystemet. Dette utføres på en testbenk. Faktum er dette også kan være tegn til at andre komponenter er defekte, for eksempel fôringer på støtdemperne. Regelmessig service på disse delene bør utføres én gang per 1,5-2 år.
Årsak til feil på fjærbensfeste
Tidlig svikt på fjærbensfestet kan være resultatet av tilsmussing, korrosjon eller dårlig kvalitet. Komponentens levetid reduseres også av kjøring på dårlige veier, temperaturendringer og hyppig kjøring i høy hastighet. Disse faktorene påvirker tilstanden både på gummidelen samt lager og fester.
Erstatte fjærbensfeste
Dersom du oppdager defekt fjærbensfeste, bør den skiftes ut umiddelbart. Ellers kan det resultere i feil på støtdemperne, og det fører til kostbare reparasjoner.
Delen må erstattes dersom gummielementene er slitte eller rullelageret er defekt. Fjærbensfestene må ofte erstattes ved bruk av et reparasjonssett. Settene inkluderer:
- Gummidelene til festepunktet
- Lager
- Støvmansjett
- Oljetetning
- Bolter
- Mutrer
- Fôringer til støtdemperen
Komponenten erstattes vanligvis ved følgende trinn:
- Skru løs den øvre stangen på støtdemperen
- Løsne hjulboltene
- Løft kjøretøyet med en jekk og fest med ekstra underleggsklosser
- Ta av hjulet
- Demonter fjærbenet
- Komprimer spiralfjæren ved hjelp av en spesiell fjærkompressor
- Fjern defekt feste
- Fjern smuss fra setet til komponenten, samt korrosjon om nødvendig
- Monter ny komponent
- Uten å fjerne fjærkompressoren, monter fjærbenet og sett den på plass
- Monter stangen inn i hullet til fjærbensfestet
- Stram festemutterne med en momentnøkkel
- Fjern fjærkompressoren fra fjærbenet
- Senk kjøretøyet
Husk at du kun kan erstatte fjærbensfestet uten hjelp om du har erfaring innen denne type arbeid. Vennligst ta til betraktning at prosedyren kan variere, avhengig av kjøretøyets modell og om komponenten er i fremre eller bakre suspensjon. Før du begynner arbeidet, bør du lese dokumentasjonen til kjøretøyet.